Christiansen, Cecilie (2014):
NSB Labs : en casestudie av brukerdrevet innovasjon i NSB
Norwegian University of Life Sciences, Ås
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/217401
Number of pages:
71
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5526
This page was last updated:
8/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Temaet for denne oppgaven er brukerdrevet innovasjon ved bruk av en web-basert innovasjonsportal. Brukerdrevet innovasjon har blitt en viktig del av innovasjonsprosessen, og innspill fra brukere kan gjøre en bedrift mer konkurransedyktig i sitt marked. En undersøkelse gjort av Rosted (2005) viser at kunder er en av de to viktigste innovasjonskildene, sammen med interne kilder.
Det finnes mange måter å benytte brukerdrevet innovasjon. Denne oppgaven tar for seg NSB som caseenhet, og foretar en studie av deres web-baserte innovasjonsportal NSB Labs. Dette er et pågående prosjekt som er utviklet for å få innspill fra brukere for å benytte innspillene videre i innovasjonsarbeidet innad i NSB. Utfra valgt caseenhet og interesseområde ble problemstillingen satt opp som følger:
Hvordan kan en web-basert innovasjonsportal som NSB Labs styrke grunnlaget for brukerdrevet innovasjon i NSB?
Det ble satt opp tre forskningsspørsmål for å besvare problemstillingen. Disse ble satt opp med utgangspunkt i relevant teori og forskning, og tok for seg hvilket grunnlag caseenheten hadde når det kom til brukerdrevet innovasjon, hvordan den web-baserte innovasjonsportalen ville påvirke innovasjonsarbeidet i caseenheten og hvordan man kunne forbedre kundenes motivasjon til å bidra med innspill ved å benytte seg av den web-baserte innovasjonsportalen.
Studien har tatt utgangspunkt i dybdeintervjuer. I tillegg har det blitt gjort en undersøkelse av den web-baserte innovasjonssportalen, NSB Labs, det har blitt benyttet sekundærdata som er gitt gjennom møter med caseenheten, NSB, og dokumenter gitt fra dem. Det ble foretatt 5 dybdeintervjuer av ansatte med forskjellige stillingstyper i NSB.
Studien kom fram til at det var vanskelig å få en klar konklusjon, da NSB Labs fortsatt er på et tidlig stadium. Det ble likevel antydet at NSB Labs kan bli et viktig verktøy for brukerdrevet innovasjon i NSB fremover hvis det blir lagt mer ressurser i arbeidet, og det blir satt opp klare rutiner for hvordan innspillene skal gjennomgås og tas videre.