The State Administration Database

Lars-Hugo Andersen, Oddbjørg Bakli, Kirsti Gaasø og Vivi Lassen (2023):

Sluttrapport: Effektevaluering av nærpolitireformen

DFØ

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Rapport

Link to publication:

https://dfo.no/sites/default/files/2022-12/DF%C3%98-rapport%202022-6.pdf

Link to review:

https://dfo.no/rapporter/sluttrapport-effektevaluering-av-naerpolitireformen

Comment:

DFØ-rapport 2022:6

Number of pages:

67

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5540

This page was last updated:

8/8 2024

State units related to this publication:

Summary:

DFØ (tidligere Difi) har fulgt nærpolitireformen fra 2016 til 2022. Etter vel seks år har det skjedd mange positive endringer i politiet, men alle reformmålene er ikke nådd fullt ut.

De viktigste resultatene og effektene er:
- Politiet har fått likere og mer enhetlig struktur, men det er fortsatt store forskjeller mellom distriktene
- Lokal samhandling mellom kommunene og politiet er blitt mer strukturert og formalisert og det praktiske samarbeidet mellom politi og kommuner fungerer gjennomgående godt
- Kommunene ønsker mer fysisk tilstedeværelse av politi – det er viktigere enn nye tjenestesteder
- Polititjenestene er blitt mer enhetlige og likere
- Mer målrettet innsats på forebygging, etterforskning og beredskap, men det er ikke ressurser til alt
-- Det er krevende å sette av nok ressurser til forebygging
-- Fortsatt utfordringer knyttet til organisert, økonomisk og digital kriminalitet
-- Beredskapen er betydelig styrket
- Politiet har fått bedre kompetanse og sterkere fagmiljøer
- Økt satsning på ledelse, etiske retningslinjer og håndtering av varslingssaker, men vanskelig å måle resultater og effekter
- Digitaliseringen av tjenester og arbeidsprosesser går for sakte
Erfaringsmessig tar det tid før resultatene av store reformer viser seg. Politiet vil alltid måtte balansere mellom alvorlig kriminalitet og hverdagskriminalitet, mellom den spisse beredskapen og hverdagsberedskapen. Vektleggingen av dem vil variere med de utfordringene samfunnet til enhver tid står overfor og de politiske prioriteringene som myndighetene fastsetter. Utfordringen for politiet er at de må klare dette innenfor de ressursrammene som til enhver tid er tilgjengelige.

DFØ mener både Justis- og beredskapsdepartementet og politiet i fortsettelsen bør legge vekt på:
- Å gi reformen tid til å virke og åpne for justeringer og kontinuerlig forbedring heller enn nye reformer
- Mer langsiktig styring og planlegging
- Å åpne opp for mer organisatorisk handlefrihet lokalt
- Å sikre forebygging og tilstedeværelse basert på kunnskap og behov, og forbedre innbyggernes muligheter til kontakt med politiet
- Økt samarbeid på tvers av nivåer og politidistrikter
- Å prioritere digitalisering av tjenester og arbeidsprosesser for å effektivisere ressursbruk