Gulowsen, Terje Aasmoe; Sandjord, Sunniva; (2019):
Videreutvikling av Vinmonopolets hjemleveringstjeneste
Handelshøyskolen BI
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://biopen.bi.no/bi-xmlui/bitstream/handle/11250/2620686/2259437.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Link to review:
https://biopen.bi.no/bi-xmlui/handle/11250/2620686
Number of pages:
61
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5564
This page was last updated:
9/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Vinmonopolet befinner seg i en unik posisjon i samfunnet, som eneste aktør som
leverer alkoholholdige varer med alkoholprosent over 4,7% i Norge. De kan vise
til høy kundetilfredshet og god kundeservice, men det er tvil om tilfredsheten vil
være like høy om de ikke klarer å følge den teknologiske utviklingen innenfor
netthandel og logistikk. Ordre i netthandelen til Vinmonopolet økte med 25
prosent i 2018, og det forventes fortsatt økning i årene fremover. PESTELanalysen
viser de eksterne faktorene som påvirker Vinmonopolet, og underbygger
funn i situasjonsanalysen. Etter kartlegging av gapet mellom nåsituasjon og
ønsket situasjon ble det tydelig at det foreligger behov for å videreutvikle
løsningen for levering hjem til kundens dør. Vi har på grunn av økningen og
behovet som viste seg i gapet valgt å ta for oss last mile, da spesifikt
hjemlevering.
Vår problemstilling:
“Hvordan kan Vinmonopolet videreutvikle sin hjemleveringstjeneste?”
Vi benyttet oss av en eksplorativ kvalitativ metode, der vi intervjuet personer med
særlig god kunnskap om nettopp dette fagområdet innenfor logistikk. Intervjuene
ble analysert og strukturert, og vi så at forståelsen og konklusjonen var lik hos
flere av intervjuobjektene. Våre funn etter intervju og analyse av data sett opp mot
faglitteratur viste at det ikke vil være hensiktsmessig med en skalering av
hjemleveringstjenesten. Regulering og lovgivninger begrenser flere muligheter, og
gjør en eventuell løsning dyrere og mer kompleks..
Vår anbefaling til Vinmonopolet er følgende:
- Videreutvikle eksisterende løsning for hjemlevering som inkluderer
sanntidsoppdatering og informasjon før, under og etter bestilling, i tillegg
til å benytte seg av applikasjoner for å digitalt identifisere kunden.
- Samarbeide med andre aktører i forbindelse med levering for å redusere
kostnaden dersom man ønsker å skalere. Dette er forutsatt en endring i
reguleringer.
- Fokusere på tjenestene “klikk og hent” og “hent på posten”, med et mål
om å optimalisere disse løsningene.