Haug, Emma Køhler; Egner, Vårin Raaum; Norbeck, Tina Skuland (2019):
- Det lille i det store -
Handelshøyskolen BI
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://biopen.bi.no/bi-xmlui/bitstream/handle/11250/2573871/1973081.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Link to review:
https://biopen.bi.no/bi-xmlui/handle/11250/2573871
Number of pages:
48
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5571
This page was last updated:
9/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
I denne bacheloroppgaven har vi betraktet Studentsamskipnaden i Gjøvik,
Ålesund og Trondheims styring av byggeprosjektet Moholt 50|50. Moholt 50|50
er delt opp i fem delprosjekter og vi har tatt utgangspunkt i delprosjektet om
Moholt barnehage. Oppgavens tema er prosjektstyring og vår avgrensede
problemstilling er utarbeidet med bakgrunn i 5x5 styringsmodellen til Mikkelsen
og Riis (2011):
Hvordan ble delprosjektet om barnehagen styrt i henhold til 5x5
styringsmodellen til Mikkelsen og Riis?
Vi benyttet kvalitativ tilnærming som metode for å belyse vår
problemstilling i oppgaven. Individuelle dybdeintervjuer med respondentene og
innhentet data ble så drøftet i lys av relevant teori og valgt hovedmodell gir
innsikt i prosjektstyring med utgangspunkt i 5x5 styringsmodellen til Mikkelsen
og Riis, som inneholder elementene; prosjektledelse, prosjektoppgaven, ressurser,
interessenter og omgivelser. Sammenhengen mellom teori og innsamlet data ble
undersøkt for å finne ut hvordan delprosjektet ble styrt, hvilke erfaringer som kan
være nyttig for fremtiden og eventuelle forbedringspotensialer for fremtidige
prosjekter i Sit.
Gjennom våre analyser viser det seg at prosjektet Moholt 50|50
konsekvent har fulgt styringsmodellen til Mikkelsen og Riis (2011). Derimot ser
vi at alle de fem elementene er inkludert i Sits styring av hele prosjektet, men med
ulik vekting i de forskjellige delprosjektene. Delprosjektet om barnehagen ble
først og fremst styrt etter interessentenes behov, ønsker og forventninger gjennom
god kommunikasjon mellom brukerkoordinator og prosjektledelsen.