Evaluering av «Utsiden inn» Et innovasjonsprosjekt med bruk av tjenestedesign i form av «den triple diamant» ved fem NAV-kontor

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Svare, Helge; Lindseth Bygdås, Arne

Year
2022

Publisher
Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet-storbyuniversitetet

Type of publication:
Rapport

Link to publication:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/2778788/r_2021_05_Evaluering%20av%20utsiden%20inn_NAV_.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/2778788

Number of pages:
86

ISBN:
978-82-7609-428-2

ISSN:
2703-836X

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
5590

This page was last updated:
2024-08-14 11:14:05.192041


State units related to this publication

Summary
Arbeidsforskningsinstituttet fikk høsten 2020 i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å evaluere innovasjonsprosjektet «Utsiden inn» som startet opp i januar 2020 og omfattet fem NAV-kontor. Evalueringen har foregått i perioden januar 2021 til utgangen av mai 2021. I løpet av prosjektet har kontorene fått opplæring i tjenestedesign og «den triple diamant» samtidig som de har initiert egne medarbeiderdrevne innovasjonsprosjekter ledet av lokale kjerneteam. Evalueringen viser at kontorene har fått ny kompetanse og motivasjon for å drive innovasjonsarbeid, og selv om innovasjonene er mer skrittvise enn radikale, kan de positive effektene over tid likevel bli store. Ledelse er viktig for å etablere en positiv innovasjonskultur som gjør det mulig å balansere daglig drift med nytenkning og eksperimentering. Videre spredning av tjenestedesignmetodikk, og også innovasjonene som gjøres, kan ikke overlates til lokalkontorene, her må NAV på fylkesnivå og/eller AVdir ta ansvar.