Arbeidsrettet brukeroppfølging
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Author
Spjelkavik, Øystein
Year
2016
Publisher
Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/6272/FoU2016_03_PlaceThenTrainINAV_sluttrapport.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Link to review:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/20.500.12199/6272
Number of pages:
100
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5603
This page was last updated:
2024-08-14 09:28:01.076048
Summary
Prosjektet, som er finansiert av NAV gjennom programmet FARVE – forsøksmidler arbeid og velferd, handlet om å utvikle den interne kompetansen i NAV for å understøtte bruken av ordinært arbeidsliv for de av NAVs brukere som har større og sammensatte oppfølgingsbehov. De involverte KVP-veilederne i Tromsø og ”Snart Ansatt” ved NAV Østensjø har oppnådd gode jobbresultater og både deltakere og arbeidsgivere gir svært gode tilbakemeldinger. Erfaringen er at jobbspesialistmodellen forutsetter både tid og kompetanse for å gjennomføre den arbeidsrettede brukeroppfølgingen. Faddermodellen representerer «naturlig bistand» på arbeidsplassen, men også fadder/mentor trenger oppfølging og støtte ved kompliserte inkluderingsforløp. Språkopplæring på arbeidsplassen er en vesentlig oppfølgingsressurs som utvikler den tradisjonelle lærerrollen i retning av jobbspesialistmodellen. I sum viser erfaringene at arbeidsrettet brukeroppfølging basert på en «place-train-tilnærming» forutsetter både organisatorisk og kompetansemessig spesialisering. Uten en slik spesialisering vil oppfølgingsinnsatsen neppe bli tilstrekkelig forutsigbar eller kvalitativt god nok.