The State Administration Database

Fossestøl, Knut; Breit, Eric; Borg, Elin (2014):

NAV-reformen 2014

Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Rapport

Link to publication:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/6228/r2014-13.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/20.500.12199/6228

Number of pages:

127

ISBN:

978-82-7609-348-3

ISSN:

0807-0865

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5615

This page was last updated:

14/8 2024

State units related to this publication:

Summary:

AFI har som del av NAV-evalueringen hatt ansvar for å se på den lokale iverksettingen av NAV-reformen. Tidligere analyser viste at reformen de første årene, og at arbeidet i stor grad var preget av omstillingsproblemer. Dette gikk utover den arbeidsrettede oppfølgingen på kontorene. Mens perioden 2007 til 2010 var preget av organisasjonsreformen, har den seinere perioden i større grad hatt fokus på den såkalte innholdsreformen, dvs. forsøket på å i større grad sette oppfølgingsarbeidet i system. Dette handler om utviklingen av en ny inntektssikringsordning (AAP), om forenklinger av tiltaksregelverket, om nye tiltak (KVP), og om utvikling av nye fagsystemer, ikke minst knyttet til behovs- og arbeidsevnevurderingene. Oppfølgingsstudien av den lokale iverksettingen av NAV-reformen ble gjennomført våren 2014. Den skulle rette blikket mot konsekvensene av innholdsreformen. 2014-studien bygger på surveydata fra 57 NAV-kontor, og besøk på 10 casekontor. Rapporten viser at mange av problemene som NAV-reformen sto overfor i oppSteen, Arild Henriktsårene kan beskrives som omstillingsutfordringer. I dag er den indre organiseringen i større grade falt på plass og det er utviklet en tydeligere faglig-metodisk plattform for arbeidet. NAV er i større grad kommet over i en driftsfase. Fremdeles står imidlertid kontorene overfor betydelige utfordringer fremover knyttet til relasjonen til forvaltningsenhetene, partnerskapet mellom stat og kommune og knyttet til IKT. Det er også betydelige utfordringer knyttet til å virkeliggjøre en god saks- og oppgaveflyt internt på kontorene. Noen av utfordringene synes å bunne i en spenning mellom statlig standardisering, og behovet for lokalt tilpassede løsninger. Rapporten bekrefter funn fra andre deler av NAV-evalueringen som viser at små og mellomstore kontorer gjør det bedre enn større kontorer, og at dette gjelder uansett om vi ser på arbeidet knyttet til brukerne, arbeidsmiljø eller måloppnåelse.