The State Administration Database

Legard, Sveinung; Grimsmo, Asbjørn; Andreassen, Tone Alm (2011):

Lønns- og arbeidsvilkår for kommunalt ansatte i NAV-kontor

Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet.

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Rapport

Link to publication:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/6151/n2011-7.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/20.500.12199/6151

Number of pages:

95

ISBN:

978-82-7609-294-3

ISSN:

0801-7816

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5624

This page was last updated:

14/8 2024

State units related to this publication:

Summary:

Denne rapporten omhandler lønns- og arbeidsvilkår for kommunalt ansatte i NAV-kontorene. Den er basert på tre datakilder, 1) en survey til personalansvarlige, tillitsvalgte og kontaktpersoner for fag¬foreninger som organiserer kommunalt ansatte i NAV-kontorene, 2) kvalitative intervjuer med et lite utvalg NAV-kontorledere, og 3) data fra NAVs arbeidsmiljøundersøkelse. Rapporten viser at det er forskjeller i lønns- og avtalevilkår mellom statlige og kommunalt ansatte i NAV-kontorene, at forskjellene søkes utjevnet, men likevel er til stede. Når det gjelder arbeids-miljøbelastninger og ressurser, er forskjellene mellom kommunalt og statlig ansatte i NAV-kontorene små, men kommunalt ansatte kommer litt dårligere ut enn statlige ansatte når det gjelder lønnsvilkår og arbeidstidsordninger. Det har vært gjort en innsats på å rette opp slike forskjeller etter at NAV-kontoret ble opprettet, men det er fremdeles en del som gjenstår. Når det gjelder medbestemmelse, betalt lunsjpause og arbeidsmiljø er det ikke nevneverdige forskjeller mellom statlige og kommunalt ansatte. Hvilke forskjeller som eksisterer, og hvor store de er, varierer imidlertid mye fra kommunene til kommune. Fagforeningsrepresentantene i denne undersøkelsen opplever at sosialfaglige oppgaver og arbeidsmetoder får lite oppmerksomhet i NAV-kontoret, men de mener samtidig at sosialklienter som har kommet med i Kvalifiseringsprogrammet eller har blitt overført til statlige ytelser har fått et bedre tilbud.