Hysing-Olsen, Bjarte (2018):
«Målekortet kommer fra oven» Hvordan bidrar mål- og resultatstyring til medvirkning i NAV-kontor?
OsloMet - Storbyuniversitetet
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/6395/Hysing-Olsen.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Link to review:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/6395
Number of pages:
64
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5681
This page was last updated:
14/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
«Målekortet kommer fra oven» Hvordan bidrar mål- og resultatstyring til medvirkning i NAV-kontor? Tema for denne oppgaven er hvordan mål- og resultatstyring (MRS) bidrar til medvirkning i NAV-kontor. Casene består av seks ledere av NAV-kontor og to ledere på fylkeskontor i Hordaland og Sogn og Fjordane. MRS er avgrenset til å gjelde medvirkning i målformuleringsfasen og tilbakemelding om resultater. Jeg finner mye involvering i arbeidet med tilbakemeldinger om resultater, selv om det er stor variasjon i systematikken rundt arbeidet. Lederne og særlig lederne av NAV-kontor, løfter frem viktigheten av sine medarbeidere i arbeidet med resultatoppfølging. Oppfølgingen av resultatinformasjonen er egnet for medvirkning for eksempel gjennom å endre målene, formulere nye mål eller vurdere nye tiltak. Flere pekte på at det å kunne bruke statistikken som NAV produserer som tilgjengelig styringsinformasjon kan gi både ledere og medarbeider store muligheter. Leder av NAV kontor og deres ansatte bidrar minimalt til å utforme mål, med mindre de selv bestemmer å ha flere mål enn de målene som kommer fra deres overordnede. I mangel på deltakelse i målformuleringsfasen, kjemper hver enkelt leder av NAV-kontor sin egen kamp om å sikre målforståelsen i kontoret. De som synes å lykkes best ser på det som sin oppgave å bidra til at alle får forståelse for målene og bruker mye tid i ulike møtefora for å få det til. Det synes som om det er sistnevnte gruppe som bruker involvering hyppigst som virkemiddel, de mener det er nødvendig både for å skape felles forståelse for målene og lage planer for hvordan målene skal nås.