Myren, Hilde (2017):
Er det sammenheng mellom mål, deltakelse, tilbakemeldinger og resultater? - En sammenligning av 19 NAV-kontorer
OsloMet-Storbyuniversitetet
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/5291/Myren.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Link to review:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/5291
Number of pages:
99
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5684
This page was last updated:
14/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Mål- og resultatstyring skal føre til læring, utvikling og forbedring av virksomheten, som igjen skal til verdiskapning for samfunnet. Mål- og resultatstyring, slik det er innført i norske statlige virksomheter, legger opp til bred involvering av ansatte i alle stegene som inngår i styringsmodellen. Det er dette aspektet ved mål- og resultatstyring denne oppgaven undersøker; hvilken betydning involveringen av ansatte har for at mål- og resultatstyring bidrar til verdiskapning i form av bedre resultatoppnåelse. Det er tre elementer ved involvering av ansatte i mål- og resultatstyring denne oppgaven ser på; mål, deltakelse og tilbakemeldinger.
Oppgaven undersøker hvilken sammenheng det er mellom mål, deltakelse og tilbakemelding om resultat og resultatoppnåelse ved å undersøke om det er korrelasjon mellom ansattes kjennskap til kontorets mål, ansattes motivasjon for å jobbe mot fastsatte mål, ansattes deltakelse i beslutningsprosesser rundt mål- og resultatstyring, tilbakemelding om resultater og resultatoppnåelse. En komparativ casestudie benyttes som forskningsdesign for å besvare
problemstillingen. Videre er datainnsamlingen og analysen av data foretatt med en kvantitativ tilnærming. Casene består av 19 NAV-kontorer i Akershus og data er samlet inn med spørreskjema besvart av ansatte ved kontorene.
Sammenhengene mellom mål, medvirkning, tilbakemelding om resultater og resultatoppnåelse er analysert med bivariate analyser og multivariat regresjonsanalyse. De bivariate analysene antydet at det er liten eller tilnærmet ingen sammenheng mellom de uavhengige variablene og resultatoppnåelse. Den multivariate regresjonsanalysen viste derimot at det er en sterkere sammenheng mellom de uavhengige variablene og resultatoppnåelse enn det de bivariate analysene klarte å avdekke. Sammenhengene mellom ansattes kjennskap til kontorets mål og tilbakemelding om resultater og resultater var positive.
Sammenhengene mellom ansattes motivasjon for å jobbe mot fastsatte mål og ansattes deltakelse i beslutningsprosesser rundt mål- og resultatstyring og resultater var derimot negativ. De to sistnevnte funnene var overraskende da man ut i fra de teoretiske betraktningene på området forventet positive sammenhenger.