The State Administration Database

Berndtsson, Hans Kristian; Gulla, Lillian Merethe (2012):

NAV - Når Arbeidslinja Virkeliggjøres : en analyse av NAV-kontorenes fokus på oppfølging mot arbeid og aktivitet, sett i lys av resultatmålinger og organisasjonelle grep

Høgskolen i Oslo og Akershus

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/1306/Berndtsson_HK_og_Gulla_LM.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Link to review:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/1306

Number of pages:

66

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5696

This page was last updated:

14/8 2024

State units related to this publication:

Summary:

Dette studiet ser på hvordan resultatmålinger påvirker offentlige tjenester. Gjennom å analysere ulikheter i måloppnåelse på resultatmålinger i tre NAV-kontorer i Oslo, og gjennom å analysere forskjeller i organisasjonelle grep, vil studiet forsøke å se på sammenheng mellom organisasjonelle variabler og variabler som ser på resultatmålinger.
Med grunnlag i teorier om resultatstyring i offentlig sektor, stilles spørsmål om uønsket strategisk atferd gjennom å sammenligne resultater på to ulike sett av resultatindikatorer. Videre stilles spørsmål om eventuell nedsliting av resultatindikatorer, der indikatorene ikke lenger gir informasjon om ulikheter i gode og dårlige resultater.
Metodisk anvendes kvasieksperiment for å gi informasjon om to ulike sett av resultatvariabler. Ved multicasestudier av tre NAV-kontorer i Oslo gis en beskrivelse på de tre organisatoriske variablene spesialisering, rutiner og kompetansestrategier. Gjennom å eksplisitt gjøre rede for teoretiske slutninger, stilles spørsmål om potensial for teoretisk generalisering. Studiets formål er å se på hvordan resultatmålinger kan påvirke organisasjonell atferd. Studiet stiller også spørsmål om hvordan ulike organisatoriske grep påvirker de tjenestene som NAV-kontoret skal levere.