NAV - Når Arbeidslinja Virkeliggjøres : en analyse av NAV-kontorenes fokus på oppfølging mot arbeid og aktivitet, sett i lys av resultatmålinger og organisasjonelle grep
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Author
Berndtsson, Hans Kristian; Gulla, Lillian Merethe
Year
2012
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/1306/Berndtsson_HK_og_Gulla_LM.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Link to review:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/1306
Number of pages:
66
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5696
This page was last updated:
2024-08-14 16:04:18.688034
Summary
Dette studiet ser på hvordan resultatmålinger påvirker offentlige tjenester. Gjennom å analysere ulikheter i måloppnåelse på resultatmålinger i tre NAV-kontorer i Oslo, og gjennom å analysere forskjeller i organisasjonelle grep, vil studiet forsøke å se på sammenheng mellom organisasjonelle variabler og variabler som ser på resultatmålinger.
Med grunnlag i teorier om resultatstyring i offentlig sektor, stilles spørsmål om uønsket strategisk atferd gjennom å sammenligne resultater på to ulike sett av resultatindikatorer. Videre stilles spørsmål om eventuell nedsliting av resultatindikatorer, der indikatorene ikke lenger gir informasjon om ulikheter i gode og dårlige resultater.
Metodisk anvendes kvasieksperiment for å gi informasjon om to ulike sett av resultatvariabler. Ved multicasestudier av tre NAV-kontorer i Oslo gis en beskrivelse på de tre organisatoriske variablene spesialisering, rutiner og kompetansestrategier. Gjennom å eksplisitt gjøre rede for teoretiske slutninger, stilles spørsmål om potensial for teoretisk generalisering. Studiets formål er å se på hvordan resultatmålinger kan påvirke organisasjonell atferd. Studiet stiller også spørsmål om hvordan ulike organisatoriske grep påvirker de tjenestene som NAV-kontoret skal levere.