The State Administration Database

Sjurgard, Kristin Vikan; Wiers-Jenssen, Jannecke (2023):

Delrapport 3: Studenters tilfredshet med utdanninger ved OsloMet

OsloMet-Storbyuniversitetet

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Rapport

Link to publication:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3111578/Delrapport_3_Studenters_tilfredshet_med_utdanninger_ved_OsloMet.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/3111578

Number of pages:

60

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5706

This page was last updated:

15/8 2024

State units related to this publication:

Summary:

I denne rapporten har vi sett på studentenes vurdering av ulike aspekter ved utdanningen ved OsloMet, og hvordan disse vurderingene har utviklet seg over tid. Vi har valgt ut spørsmål som omhandler tilfredshet med undervisningen, tilbakemelding fra de fagansatte, informasjon og tilrettelegging, det faglige og sosiale miljøet, samt hvordan de opplever sin mulighet for å gi innspill til studieprogrammet. I tillegg har vi sett på hvordan studentene, både på utvalgte studieprogrammer og ved OsloMet som helhet, er tilfredse med studieprogrammet sitt – alt i alt. Gjennom analysene belyser vi faktorer knyttet til utvalgte effektmål for Den gode studentopplevelsen (DGS). Rapporten gir også en mer overordnet analyse av studentenes tilfredshet med studiene, som kan inngå i et bredere kunnskapsgrunnlag for videreutvikling av utdanningskvaliteten ved OsloMet. Vi har valgt å se på studenter ved OsloMet som er på sitt andre år av bachelorstudiet. To av tre av disse studentene har en positiv helhetsvurdering av studieprogrammet de går på. Det er relativt få som er direkte misfornøyde, selv om andelen har økt noe de siste årene. Flere misfornøyde studenter er naturlig å se i sammenheng med nedstengningen av samfunnet som følge av covid 19-pandemien. Samtidig kan det også være en rekke lokale forhold ved de ulike studieprogrammene som også påvirker hvor tilfredse studentene er. Tilfredsheten med undervisningen er ved de fleste studieprogrammer ved OsloMet noe lavere enn helhetsvurderingen av programmet. Det er likevel et aspekt hvor tilfredsheten har holdt seg nokså stabil over tid, også i årene med pandemi og restriksjoner. Også når det gjelder de to aspektene, informasjon og tilrettelegging og studentenes opplevde mulighet til å gi innspill, er vurderingen forholdsvis stabil i perioden vi har undersøkt. Variasjoner mellom ulike studieprogram er betydelige, men totalt sett ved OsloMet har vurderingene ikke endret seg så mye fra år til år. Bachelorstudentene er jevnt over ganske godt fornøyd med det faglige og sosiale miljøet ved OsloMet, ikke minst det sosiale miljøet studentene imellom. Mens studentene jevnt over er mindre tilfredse med tilbakemelding fra fagansatte enn med mange andre aspekter ved studieprogrammet sitt. Tilfredsheten med begge disse aspektene var lavest i 2021. Dette har nok delvis sammenheng med hvordan studiehverdagen fungerte under periodene med restriksjoner i forbindelse med covid 19-pandemien. Generelt ser vi at noen studieprogram vurderes positivt langs mange dimensjoner, og det klareste eksemplet på dette er paramedisin. Bioingeniørfag er også blant programmer som vurderes positivt på en del av dimensjonene, men der er svingningene fra år til år større. Andre utdanninger har en negativ utvikling i studenttilfredshet, og administrasjon og ledelse er et eksempel på dette. Sykepleierutdanningen i Pilestredet er også blant utdanningene som over tid vært mindre positivt vurdert av studentene. Variasjonene i tilfredshet har sammenheng med en rekke forhold, og vi har i liten grad gått inn på årsakene til utviklingen på det enkelte studieprogram. OsloMet tilbyr en stor rekke studieprogram, og en del av disse studieprogrammene vurderes ganske lavt også ved andre studiesteder. Og selv om OsloMet ligger noe lavere også når man sammenligner med liknende studiesteder, er det viktig å understreke at studentenes vurderinger har sammenheng med flere forhold enn kvaliteten på undervisningsopplegget.