The State Administration Database

Nedregård, Oda; Abrahamsen, Bente (2018):

Frafall fra profesjonsutdanningene ved OsloMet

Oslo Metropolitan University

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Rapport

Link to publication:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/3013/Frafall_profesjonsutdanningene_OsloMet..pdf?sequence=4&isAllowed=y

Link to review:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/20.500.12199/3013

Number of pages:

79

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5710

This page was last updated:

15/8 2024

State units related to this publication:

Summary:

Formålet med studien har vært å få mer kunnskap om årsaker til frafall fra profesjonsutdanningene ved OsloMet. Tilstandsrapporten for høyere utdanning (2016) viser at frafallet ved OsloMet har vært opp mot 30 prosent de siste årene. Samtidig er det kun 50 prosent av studentene som gjennomfører innenfor normert tid.
Fem år etter studiestart har 24 prosent av studentene som begynte på en profesjonsutdanning ved OsloMet i 2012 ikke fullført utdanningen. Undersøkelsen omfatter 12 profesjonsutdanninger og viser store variasjoner mellom utdanninger. Grunnskoleutdanningene har høyest frafall med 38 prosent. Utdanningene med lavest frafall er yrkesfaglærerutdanning, barnevern og sosialt arbeid (17 prosent). Sykepleierutdanningene har middels høyt frafall med 21 prosent (Campus Kjeller) og 23 prosent (Campus Pilestredet). Til sammenlikning viser Tilstandsrapport for høyere utdanning (2018) at gjennomsnittlige frafall blant bachelorstudenter er 40%.