Spjelkavik, Øystein; Enehaug, Heidi; Klethaugen, Pål; Schafft, Angelika (2020):
Arbeidsinkludering og mentor - inkluderingskompetanse gjennom samskaping
Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet – Oslo Metropolitan University
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
Link to review:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/8925
Number of pages:
127
ISBN:
978-82-7609-413-8
ISSN:
0807-0865
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5724
This page was last updated:
15/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Prosjektet handler om hvordan NAV utvikler inkluderingskompetanse gjennom samarbeid med mentorer på arbeidsplasser i inkluderingsforløp for brukere med store støttebehov. I et utvalg saker samarbeider NAV-veileder tett med mentor om kandidatoppfølging. Tilnærmingen krever prioriterte tidsressurser og et tilstrekkelig antall NAV-veiledere, slik at disse kan utgjøre et fagfellesskap som utvikler og forbedrer praksis. Samarbeidet mellom NAV-veileder og mentor bidrar til å overføre kunnskap om brukeren til arbeidsplassen, utvikling av tillit, mer fleksibel innsats og tettere kobling mellom støtteapparatet og arbeidslivet. Tilnærmingen representerer en proaktiv bruk av mentortiltaket, der NAV-veilederen går inn med den innsatsen som trengs der og da, både overfor mentor og bruker. Samarbeidet med NAV bidrar til at arbeidsgiver og mentor får innsikt i hva mentorrollen dreier seg om og mentor blir tryggere i oppfølgingen av kandidaten. Tett kontakt med mentor gir NAV økt kunnskap om arbeidsplassens støttebehov ved arbeidsinkludering.