The State Administration Database

Christensen, Tom (2011):

Etablering av forvaltningsenhetene og pensjonsenhetene i NAV - en gjennomtenkt reorganisering med positive effekter?

Stein Rokkan Centre for Social Studies

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Rapport

Link to publication:

https://norceresearch.brage.unit.no/norceresearch-xmlui/bitstream/handle/1956/9378/Rapport%202-11%20Christensen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Link to review:

https://norceresearch.brage.unit.no/norceresearch-xmlui/handle/1956/9378

Number of pages:

30

ISBN:

978-82-8095-075-8

ISSN:

1503-4844

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

5760

This page was last updated:

16/8 2024

State units related to this publication:

Summary:

En stor reform som NAV-reformen innebærer ofte store og kompliserte strukturelle grep, for ikke å snakke om de kulturelle endringene som medarbeiderne må tilpasse seg. Derfor argumenteres det ofte med at en reform må få "tid til å sette seg". Det kan være noe ulikt hvor lenge denne "fredningsperioden" skal vare, men for NAV virket det som den var forholdsvis kort, før kritikken mot organisasjonen og dens aktiviteter kom med stor styrke. Når slik kritikk kommer kan organisasjonen forsvare seg på ulike måter. Den kan for det første skylde delvis på fortiden og si at det var så vidt mange problemer i de gamle organisasjonene som ble slått sammen at man har måttet slite med disse i den første perioden med ny organisasjon og at dette forstyrrer omstillingen til ny organisasjon. For det andre kan man hevde at dette er en så vidt stor og komplisert reform at man må forvente en del problemer før det hele går seg til. For det tredje kan man hevde at det ikke går så verst, men at man sliter med å vise det, fordi presset på organisasjonen har vært stort med en samtidig utrulling av alle kontorene, flytting av endel personale, nye oppgaver og systemer, nye samarbeidsmønstre, osv. For det fjerde kan man si at noe går bra, noe sliter man med og at det er behov for justeringer underveis for å håndtere de problemene man har. Det er elementer av alle disse typer argumentasjon i NAV, men det er særlig den siste typen som er utgangspunktet for denne rapporten.