Benestvedt, Astrid; Johannessen, Siri Merete R. (2016):
Kvalitetsindikatorer på barns medvirkning : en studie av mulige indikatorer som kan måle kvaliteten på barns medvirkning i barneverntjenesten
University of Agder
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/2434678
Number of pages:
100
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5825
This page was last updated:
16/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
"Det heter ikke medvirkning å si sin mening, jeg har sagt masse masse masse til både Fylkesmannen og til andre om mitt institusjonsopphold, men ingenting ble forandra! Er det medvirkning?" (barnevernproff).
Medvirkning er et positivt ladet ord som er inn i tiden. Innholdet i begrepet er viet stadig mer oppmerksomhet. Begrepet er tatt inn i grunnloven, barnevernloven og forskrift til barnevernloven. Det råder ingen tvil om at barn og unge skal medvirke i barnevernets arbeid med dem. Det er forsket mye på hva medvirkning innebærer.
Forandringsfabrikkens barnevernproffer har også jobbet med å konkretisere hva de mener er reell medvirkning i praksis. De har fremmet gode forslag for Barneverntjenesten som har kommet langt i å implementere ny praksis. Fylkesmannen har mulighet til å føre tilsyn med om barneverntjenesten lar og har latt barn medvirke. Så er ikke dette godt nok ivaretatt?
Slik vi ser det, er det ikke det. I et så stort byråkrati som barneverntjenesten i Norge, trengs det et system for å vite om barna får medvirke i barnevernets arbeid med dem. Vi mener det ikke er godt nok å anta at så og så mange prosent medvirker. Det vi i denne oppgaven leter etter, er en måte barneverntjenesten kan holde kontroll med dette på selv, et månedlig oppdatert resultat på medvirkning.
Vi har prøvd å finne kvalitetsindikatorer på medvirkning som både dekker forskriftens tre punkter og samtidig tilfredsstiller kravene til gode kvalitetsindikatorer. Det har vist seg ikke å være enkelt, og mange kollegaer og informanter var skeptiske til om dette i det hele tatt var mulig. Det interessante er at vi i løpet av det siste året har funnet frem til tre indikatorer som vi mener kan kvalitetssikre rapportering på barns medvirkning.