Andersen, Rune; Skogen, Tor-Egil (2020):
Erfaringsbasert læring i Hæren, reaktivt eller fremoverlent?
Inland Norway University
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
Link to review:
https://brage.inn.no/inn-xmlui/handle/11250/2767055
Number of pages:
112
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
5895
This page was last updated:
22/8 2024
State units related to this publication:
Summary:
Organisasjoner har et ønske om å fremstå som en organisasjon som lærer, utvikler seg og utnytter det potensiale som finnes i organisasjonen. Endringsvillighet regnes som avgjørende for at organisasjoner skal være levedyktig. Hæren er tydelig på at de ønsker å fremstå som en lærende organisasjon. Det er utgitt formelle bestemmelser og føringer som gjelder læring og erfaringshåndtering, som avdelinger i Hæren må forholde seg til. I 2015 publiserte Forsvarssjefens internrevisjon resultatene fra en revisjonsrapport knyttet til erfaringshåndtering i Forsvaret. Denne rangerer organisasjonen relativt lavt på en modenhetsskala når det gjelder Forsvarets tilnærming til erfaringshåndtering. Av den grunn er det interessant å se på hvordan ledere i utvalgte avdelinger i Hæren, forstår og leder den erfaringsbaserte læringen, ca. fem år etter at rapporten ble publisert og flere bestemmelser og føringer er blitt gitt ut av Hærens ledelse. Med dette som bakgrunn er denne undersøkelsens problemstilling: Hvordan forstås og ledes erfaringsbasert læring på utvalgte ledelsesnivåer i Hæren? For å besvare denne problemstillingen er det utledet tre forskningsspørsmål: Hvordan opplever ledere at erfaring og læring ivaretas i avdelingen? Hvilke utfordringer opplever lederne at de har når det gjelder å lære av erfaring? Hvordan håndteres nesten uhell, uønskede hendelser og ulykker, og i hvilken grad benyttes læring av tidligere hendelser/ulykker? For å på best mulig måte besvare problemstillingen, er hovedvekt lagt på anerkjent læringsteori. Formelle og uformelle organisasjonstrekk belyser det organisasjonsteoretiske perspektivet, og sammen med relevant ledelsesteori danner dette det teoretiske grunnlaget for undersøkelsen. Valgt metode for denne undersøkelsen er dybdeintervju av åtte ansatte, ved to ulike avdelinger i Hæren. Informantene er ansatt på fire ulike organisatoriske ledelsesnivå, som gjør at problemstillingen vil bli belyst fra ulike perspektiver. Med bakgrunn i funnene i denne undersøkelsen, kan det tyde på at Hæren på flere områder er på riktig vei til å videreutvikle en lærende organisasjon. Likevel fremstår det som tydelig at de mangler et helhetlig system for ivaretakelse av erfaringshåndtering, som er kommunisert og forankret i hele organisasjonen. Det fremstår sånn sett som om Hæren har et klart potensial for å unytte erfaringer som gjøres i organisasjonen.