Tilbuds- og etterspørselssammenhenger i jernbanesektoren

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Nils Fearnley, Jørgen Aarhaug, Jon Martin Denstadli, Øystein Engebretsen, Liva Vågane

Year
2012

Publisher
Transportøkonomisk institutt (TØI)

Type of publication:
Rapport

Link to publication:
https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=32204

Link to review:
https://www.toi.no/publikasjoner/tilbuds-og-ettersporselssammenhenger-i-jernbanesektoren

Comment:
TØI rapport 1244/2012

Number of pages:
63

ISBN:
978-82-480-1401-0

ISSN:
0808-1190

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
5952

This page was last updated:
2024-09-12 12:32:56.307896


State units related to this publication

Summary
Rapporten er delt inn i tre deler. Den første drøfter etterspørselsdrivere med fokus på ulike jernbanemarkeder, men særlig på pendling i Oslo-regionen. Den andre delen drøfter disse funnene opp mot behov for utbygginger. Denne delen tar særlig for seg korridorene mellom Oslo og Trondheim/Bergen. Del tre drøfter samfunnsøkonomien i dette både på svært overordnet nivå og i form av en tilrettelagt optimeringsmodell for jernbanen. Jernbanens viktigste rolle og største potensial er knyttet til reiser i pendlingsavstand til de store byene. Satsing på infrastruktur i disse områdene, og særlig på lokaltogstrekningene, vil gi best avkasting. Kortere reisetider med tog vil bidra til å øke pendlingsomlandet til disse byene.