Riksrevisjonen (2002):
Riksrevisjonens undersøkelse av planlegging og oppfølging av store veganlegg i Statens vegvesen. Dokument nr. 3:3 (2002-2003)
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
Omtale:
http://www.riksrevisjonen.no/Aktuelt/Pressemeldinger/2002/Pressemelding_Dok_3_3_2002_2003.htm
Antall sider:
49
Publiseringsspråk:
Norsk
NSD-referanse:
2638
Disse opplysningene er sist endret:
10/9 2007
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Publikasjonens datagrunnlag:
- Primærdata
- Sekundærdata
- Kvalitativ
- Intervju
- Dokumentstudie
Land som er gjenstand for studien:
- Norge
Verkemiddel i den konstituerande styringa:
- 1.1 Organisering generelt
- 1.4 Finansiering
Verkemiddel i den operative styringa av ststlege verksemder:
- 2.1 Formell styringsdialog
- 2.2 Kontraktslignande avtaler
- 2.3 Styringssystemer og -verktøy
Studieoppdrag:
- Utgreiing
Studietype:
- Beslutningsprosessar
- Effektstudie/implikasjoner/resultater
- Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt:
- Kostnadseffektivitet
- Strukturelle og styringsmessige effektar
- Kvalitet og sikkerhetsmessige effektar
Sammendrag:
Mangelfulle kostnadsoverslag, sviktende plangrunnlag og omreguleringer er sentrale årsaker til at store vegprosjekter de senere årene har hatt store kostnadsoverskridelser. Problemene er blitt forsterket av at Statens vegvesen har manglet et egnet verktøy for økonomisk styring av utbyggingsprosjekter.
Dette går fram av Riksrevisjonens undersøkelse av planlegging og oppfølging av store veganlegg (Dokument nr. 3:3 (2002-2003)) som Stortinget fikk overlevert 8. november. Målet med revisjonen har vært å undersøke planprosessen, prosjektoppfølgingen og ressursallokeringen i forbindelse med Statens vegvesens gjennomføring av store vegprosjekter. Riksrevisjonen har undersøkt følgende prosjekter: Trekantsambandet, Europavei 16 Aurland – Lærdal, Riksvei 555 Nygårdstangen – Gyldenpris, Europavei 134 Drammen – Mjøndalen og Riksvei 159 Knatten – Vigernes.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at detaljerte kostnadsoverslag i enkelte tilfeller synes å mangle helt. I tillegg finnes det eksempler på at reguleringsplaner for deler av et prosjekt ikke var godkjent da prosjektet ble satt i gang. I sine kommentarer sier Samferdselsdepartementet at det er viktig at prosjekter ikke blir fremmet før reguleringsplanen er vedtatt, og at kostnadsoverslag er utarbeidet på bakgrunn av vedtatt plan.