Marianne Kvalvåg, John Nonseid og Peter Bøgh (2007):
Kartlegging offentlig innkreving. En undersøkelse i utvalgte kommuner og statlige virksomheter
Oslo, Statskonsult rapport 2007:23
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
http://fylkesmannen.no/2007-23_Nccir.pdf.file
Antall sider:
54
ISSN-nummer:
ISSN 1890-6583
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
2810
Disse opplysningene er sist endret:
13/1 2011
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
- Skattedirektoratet
- Tolldirektoratet
- Finanstilsynet
- Sjøfartsdirektoratet
- Norges vassdrags- og energidirektorat
- Fiskeridirektoratet - hovedkontor
- Statens pensjonskasse
- Vegdirektoratet
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
- Jernbaneverket
- Luftfartstilsynet
- Husbanken - hovedkontoret
- Direktoratet for byggkvalitet
- Statens innkrevingssentral
- Registerenheten i Brønnøysund
- Domstoladministrasjonen
- Mattilsynet - hovedkontoret
- Statens kartverk
- Statens lånekasse for utdanning
- Norsk rikskringkasting AS
- Lotteri- og stiftelsestilsynet
- Innovasjon Norge
- Arbeids- og velferdsdirektoratet
- Statens vegvesen
Sammendrag:
Statskonsult har på oppdrag fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) og utvalget for offentlig innkreving gjennomført en kartlegging av offentlig og kommunal innkreving i utvalgte kommuner og statlige virksomheter i Norge. Formålet med kartleggingen har vært å få fram tall og fakta rundt innkreving i offentlig og kommunal sektor. Kartleggingen vil bli brukt som et av flere grunnlag for å vurdere effektivitet og praksis av utvalget for offentlig innkreving. Selve kartleggingen ble gjennomført høsten 2006. Tallene kommunene og de statlige virksomhetene har rapportert inn er i hovedsak fra hhv 2005 eller tidligere. Undersøkelsen er gjennomført ved utsending av spørreskjemaer til utvalgte kommuner og statlige virksomheter. Hovedtemaer i kartleggingen har vært omfanget av offentlig innkreving, organisering, bruk av virkemidler, bruk av eksterne aktører, ressursbruk og bruk av IT-systemer. Kommunenes og de statlige virksomhetenes synspunkter på behov for tjenester eller vurdering av egen effektivitet på innkrevingsområdet er ikke kartlagt.