Effektiv og målrettet informasjon og kommunikasjon med innvandrergrupper
Forfatter
Sissel C. Motzfeldt og Marit Viggen
Årstall
2007
Utgiver
Oslo, Statskonsult rapport 2007:01
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
http://www.difi.no/statskonsult/publik/rapporter/fulltekst/2007-1.pdf
Antall sider:
112
ISSN-nummer:
ISSN 1890-6583
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
2816
Disse opplysningene er sist endret:
2011-01-14 15:33:20.337
Sammendrag
Vi har lagt hovedtyngden på kvalitative metoder og undersøkt arbeidsinnvandrere, faglærte og spesialister, au pairer og studenter. Vi har spurt hva de har behov for av offentlig informasjon og hvor fornøyde de er med den informasjonen og servicen som gis. Videre har vi undersøkt et utvalg offentlige virksomheter og vurdert dere kommunikasjonsinnsats. I alt har vi gjennomført 12 fokusgrupper og 36 intervjuer. Vår konklusjon er at kunnskapen om hvilket informasjonsbehov nyankomne innvandrere har er liten i det offentlige. Nyankomne innvandrere er en sammensatt gruppe med store informasjonsbehov og som opplever at det er vanskelig å være ny i Norge. De savner mer helhetlig informasjon på flere språk, enklere ordninger og at offentlige virksomheter er mer proaktive i sitt informasjonsarbeide.