Syversen, Trine Løvold (2008):
NAV-piloten i Nord Gudbrandsdal : en statusrapport
Lillehammer: Høgskolen i Lillehammer
Publikasjonstype:
Bok
Fulltekst:
http://brage.bibsys.no/hil/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_16631/1/Syversen%20135%202008.pdf
Omtale:
http://brage.bibsys.no/hil/handle/URN:NBN:no-bibsys_brage_16631
Kommentar:
Dokumentet er del av serien Forskningsrapport (Høgskolen i Lillehammer)
Antall sider:
69
ISBN-nummer:
ISBN 82-7184-327-3
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
2845
Disse opplysningene er sist endret:
24/3 2011
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Den nye arbeids- og velferdsforvaltningen i Norge, NAV-reformen, ble vedtatt i Stortinget våren 2005. I juli 2006 ble de to statlige etatene Trygdeetaten og Arbeidsmarkedsetaten slått sammen. I perioden 2006/2007 til 2010 etableres det suksessivt lokale NAV-kontor i alle kommuner og bydeler i Norge. De lokale NAV-kontorene er en sammenslåing av de to tidligere statlige etatene og den kommunale sosialtjenesten. Høsten 2006 ble det åpnet 25 pilotkontor, som skulle samle erfaringer til nytte for senere etableringer. Denne rapporten følger en av pilotene i en tremåneders periode om lag ett år etter etablering. Samarbeidspartnerne ved dette NAV-kontoret har valgt en regional modell, som innebærer et samarbeid mellom seks kommuner i Nord Gudbrandsdal og det statlige NAV i Oppland fylke. Rapporten er en følgeevaluering, som beskriver iverksettingsprosessen, organiseringen av arbeidsstrømmer og samhandling, samt kompetansebehov. Datagrunnlaget er intervjuer av medarbeidere og ledere ved utvalgte lokalkontorer og kommunale ledere i NAV-Nord Gudbrandsdal, og nøkkelinformanter ved NAV-fylkeskontor. I tillegg har vi gjort dokumentstudier av partnerskapsavtaler og møtereferater, samt observasjon av ledermøter og ett personalmøte. Undersøkelsen viser at den regionale modellen i NAV- Nord Gudbrandsdal er en hensiktsmessig måte å overkomme sårbarheten og kompetansehullene som kan oppstå ved de aller minste NAV-kontorene. Modellen har imidlertid noen innebygde spenninger, som går på potensielle interessemotsetninger mellom de seks samarbeidende kommunene, i forhold til organisering som berører spørsmål om lokalisering og ressursfordeling. Iverksettingen i NAV Nord Gudbrandsdal har, som i andre piloter, vært krevende. Dette skyldes flere forhold, men de organisatoriske forutsetninger for etableringen av lokale NAV-kontor var mangelfulle. NAV i Nord Gudbrandsdal er i stadig utvikling, og organiseringen av arbeidet (arbeidsdeling ved lokal kontorene og regionalt) er under vurdering. For å realisere målsettingene med NAVreformen påpekes viktigheten av at medarbeiderne får en generell basisforståelse av NAV og alle virkemidlene i NAV-systemet, videre fremholdes veilederkompetanse, samt kompetanse i de aktuelle datasystemene som brukes.