Michelsen, Heidi (2008):
NAV - mål, visjoner og resultater : en studie av den nye arbeids- og velferdsforvaltningen sett i lys av New Public Management
Tromsø: Universitetet i Tromsø
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
http://www.ub.uit.no/munin/bitstream/handle/10037/1413/thesis.pdf?sequence=1
Omtale:
http://hdl.handle.net/10037/1413
Kommentar:
Mastergradsoppgave i statsvitenskap - Universitetet i Tromsø, 2008.
Antall sider:
91
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
2859
Disse opplysningene er sist endret:
24/3 2011
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Våren 2005 vedtok Stortinget at NAV reformen skulle gjennomføres; en reform karakterisert som den mest omfattende reformen i nyere norsk forvaltnings historie. Målene med reformen er flere i arbeid, økt effektivitet og bedre brukermedvirkning. Dette er begreper som kan knyttes opp mot New Public Management. Studien tar sikte på å forklare hvordan NPM kommer til utrykk i NAV reformen. På hvilken måte NAV kan lykkes, og hva slags oppfatning de ansatte og brukerne har med tanke på målet om økt brukermedvirkning. Det kommer fram her at NAV reformen innholder mål som kan oppfattes som motstridende, noe som kan føre til en avveining mellom hensyn til økonomisk effektivitet og brukermedvirkning. For caset i dette studiet, Nordkapp NAV kontor kommer det likevel fram at både ansatte og brukere stor sett er fornøyde med måloppnåelsen.