Enehaug, Heid og Taran Thune (2007):
Organisasjonskultur og mennesker i fusjonsprosesser
Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
http://www.umb.no/statisk/fusjonsprosessen/dokumenter/organisasjonskultur.pdf
Omtale:
http://www.afi-wri.no/modules/trykksak/publication_detail.asp?iProjectId=1194
Kommentar:
AFI-rapport 1/2007
Antall sider:
56
ISBN-nummer:
ISBN 978-82-7609-201-1
ISSN-nummer:
ISSN 0807-0865
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
2861
Disse opplysningene er sist endret:
25/3 2011
Horisontal dimensjon:
- Privat sektor (marked)
- Stat
- Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
- Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
- Forvaltningsbedrift
- Andre ordinære forvaltningsorgan
- Finansieringsinstitusjon
- Heleide statsaksjeselskap
- Særlovsselskap
- Statsforetak
- Statsaksjeselskap (deleigd; majoritet)
- Helseforetak
Sammendrag:
Denne litteraturstudien presenterer utdrag av de senere års internasjonale bidrag til organisasjons- og arbeidsmiljøforskningen innen feltet fusjoner og oppkjøp. Forskningsbidragene som er gjennomgått er av varierende kvalitet og relevans, og er hentet fra en hel rekke ulike typer virksomheter og sektorer, men samlet sett er det likevel grunnlag for å hevde at forskningen har relevans både når det gjelder fusjoner i offentlig og i privat sektor i norsk sammenheng. Det er en sterk økning i fusjoner og oppkjøp i arbeidslivet. Erfaringer viser at det er svært vanskelig å lykkes med fusjoner. 80 % av fusjonene når ikke sine økonomiske eller strategiske mål. Integrasjonsfasen er kritisk for å skape vellykkede fusjoner. Samtidig er denne fasen komplisert, og forskningen indikerer at mangelfullt fokus på organisasjonskultur og menneskelige ressurser kan forklare hvorfor mange fusjoner ikke greier å skape synergi og dermed betegnes som mislykket. Målet med denne rapporten er å gjennomgå og analysere publiserte forskningsarbeider på temaet organisasjonskultur, ansatteperspektiver og arbeidsmiljøkonsekvenser i fusjoner og oppkjøp, og basert på dette skissere ut noen sentrale problemstillinger og utfordringer som fusjonsprosesser stiller. Dette problematiseres i lys av den økende bruk av fusjoner av offentlige virksomheter, og det som kan tenkes å være spesifikke rammebetingelser for fusjoner i denne sektoren. Rapporten påpeker at fusjonsforskningen nå anbefaler å legge mindre vekt på å utjevne kulturforskjeller ved fusjoner, men heller fokusere på de ansattes opplevelser og faktiske atferd i fusjonsprosessene. Denne innsikten bør ha betydning for eksempel for fusjonen mellom Hydro og Statoil eller implementeringen av NAV-reformen.