FORVALTNINGSDATABASEN

Andreassen, Tone Alm, Ida Drange, Taran Thune og Lars Chr Monkerud. (2007):

På vei mot en integrert velferdsforvaltning? : erfaringer fra pilotprosessen i den nye arbeids- og velferdsforvaltningen

Oslo : Arbeidsforskningsinstituttet

Publikasjonstype:

Rapport

Fulltekst:

http://www.afi-wri.no/stream_file.asp?iEntityId=2480

Omtale:

http://www.afi-wri.no/modules/trykksak/publication_detail.asp?iProjectId=1267

Antall sider:

137

ISBN-nummer:

ISBN 978-82-7609-213-4

ISSN-nummer:

ISSN 0807-0865

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

2865

Disse opplysningene er sist endret:

25/3 2011

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Stortinget vedtok våren 2005 å etablere en ny arbeids- og velferdsforvaltning som lokalt skal bestå av en sammenslåing av de to statlige etatene, arbeidsmarkedsetaten og trygdeetaten, og av kommunal sosialtjeneste, minimum økonomisk sosialhjelp. Den nye etaten ble etablert fra 1. juli 2006. De første lokale kontorene hadde formell oppstart 2. oktober 2006. Denne Pilotevalueringen studerer erfaringene med etableringen av de første lokale NAV-kontorene. Evalueringen ser på forløpet av integreringsprosessen mellom stat og kommune, dvs mellom de to statsetatene og den kommunale sosialtjenesten, på hvordan etableringsprosessen av det nye felles NAV-kontoret har forløpt, og hvor langt integreringsprosessen er kommet. Evalueringen ser også på stat-kommune-relasjonen, på hvordan partnerskapet er ivaretatt og hvordan kommunene har vært involvert i utviklingsprosessen. Datamaterialet består av en spørreskjemaundersøkelse til ledere og medarbeidere ved pilotkontorene, en spørreskjemaundersøkelse til ordførere og rådmenn/administrasjonssjefer i de kommunene/bydelene som har pilotkontor, casestudier i to store og et lite pilotkontor, samt intervjuer med nøkkel¬informanter på sentralt nivå. Videre har BI utviklet en database med informasjon utledet av samarbeidsavtalene mellom staten og kommunene om det enkelte pilotkontor. Rapporten er delt i to: Del I er en sammenfattende analyse som gjør bruk av både spørreskjema¬undersøkelsene, casestudiene og deler av intervjuene på sentralt nivå. Del II er en presentasjon og en analyse av de to spørreskjemaundersøkelsene evalueringen anvender. Det er gjort analyser både på individnivå og på kontornivå. I et vedlegg presenteres trekk ved NAV-kontorenes organisasjons- og ledelsesmodeller.