Hansen, Hans Tore (2009):
Bidrar etableringen av lokale NAV-kontorer til bedre tilbakemeldinger fra brukerne?
Bergen: Uni Rokkansenteret.
Publikasjonstype:
Notat
Fulltekst:
http://rokkan.uni.no/rPub/files/242_Notat_04-09_Hansen.pdf
Kommentar:
Notat 9-2009, Rokkansenteret
Antall sider:
38
ISSN-nummer:
issn 1503-0946
NSD-referanse:
2888
Disse opplysningene er sist endret:
29/3 2011
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Med utgangspunkt i tre teoretiske perspektiver som blir omtalt som brukerne som henholdsvis kunder, borgere og klienter blir det i denne studien undersøkt om brukere som har tilknytning til lokale NAV kontorer vurderer etaten mer positivt enn de som ikke har en slik tilknytning. Artikkelen baserer seg på brukerundersøkelser som NAV har gjennomført blant ti av sine viktigste brukergrupper. Resultatene viser at når det gjelder generell brukertilfredshet og når det gjelder hvor imøtekommende de ansatte oppleves skiller brukerne som har tilknytning til et lokalt NAV kontor seg ikke ut fra de som ikke har en slik tilknytning. Det er to områder hvor kontortilknytning ser ut til å spille en visse rolle: Brukerne som har tilknytning til de aller nyeste kontorene opplever i større grad enn andre at mulighetene for å legge fram sin sak på en uforstyrret måte er noe dårligere enn brukere på andre kontorer, og brukerne som tilhører den andre kontorpuljen oppgir i større grad enn andre at de har behov for å få etablert en individuell plan for hva de skal gjøre videre. Det er forskjeller mellom brukere ut fra hvilke type ytelse de mottar og alder spiller også en viss rolle, men generelt blir det funnet rimelig små forskjeller langs disse dimensjonene.