Kiledal, Aase (2006):
Strukturell og kulturell endring : case Fylkesmannen i Vest-Agder
Universitetet i Agder: Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/136416/master_offled_2006_kiledal.pdf
Antall sider:
88
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
3165
Disse opplysningene er sist endret:
2/6 2015
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Oppgaven har et teoretisk utgangspunkt og har fokus på strukturelle og kulturelle endringer og hva som forårsaker atferdsendring. Oppgavens problemstilling var å finne ut hvilke type endringer, strukturelle eller kulturelle, som har forekommet i caseorganisjonene, og om de har ført til endringer i atferd. Om undersøkelsen: To teoretiske modeller er utgangspunktet for min undersøkelse. Selve atferdsbegrepet skulle vært definert på forhånd. Det ble mer og mer klart for meg ved behandlingen av min empiri at det kan snakkes om flere typer atferd. Modell I viser en endring der organisasjonen først endrer sine formelle elementer. Gjennom å endre på de strukturelle elementene klarer organisasjonen å få medlemmene til å handle på en ny måte, det vil si de endrer atferd. Endring i atferd, det at medlemmene i organisasjonen har begynt å samhandle på nye måter, vil over tid føre til en kulturendring. Modellen påstår at første steg for å få til endret atferd er at det skjer strukturelle endringer. Modell II viser at det skjer en endring i organisasjonens strukturelle elementer. Modellen påstår at de strukturelle endringene bare er symbolske. Organisasjonsforskningen påpeker at faktisk atferd - både hva man gjør og hvordan man tenker - ofte er relativt løst koblet til den formelle strukturen. Det kan bety at endringer bare i de formelle elementene - strukturer, systemer og/eller strategier - blir det enkelte har kalt "tomme endringer", uten endring i atferd. Modellen hevder at først når de kulturelle elementene er endret vil menneskene i organisasjonen endre atferd. Først da vil man kunne oppnå nye mønster for samhandling. De enkeltes antagelser, verdier og holdninger har stor innvirkning på handlingsendring. To teoretiske modeller var utgangspunktet for drøftingene. I utgangspunktet var modellene konkurrerende, hovedkonklusjonene i modellene er fremdeles konkurrerende, men ved behandlingen av empirien ble modell II på en måte utdypende til modell I.