FORVALTNINGSDATABASEN

Johansen, Sara Sandvik (2016):

Norske olje- og gasselskapers samfunnsansvar i utlandet- sett fra Statoil Tanzania : en casestudie av Statoil Tanzania AS

Universitetet i Agder, Institutt for økonomi 2016

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

http://hdl.handle.net/11250/2419420

Omtale:

http://hdl.handle.net/11250/2419419

Antall sider:

66

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

3232

Disse opplysningene er sist endret:

7/11 2016

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Virksomheter, vertikal og horisontal dimensjon for utenlandske studier:

Denne oppgaven har som hensikt å gi innsikt i hvordan interessenter påvirker selskapers samfunnsansvar, sett fra Statoil Tanzanias perspektiv. Samfunnsansvar er et sentralt tema i dagens globale agenda, og forventingene til næringslivets samfunnsansvar øker stadig. Sivilsamfunn, partnere og myndigheter har alle sentrale roller overfor selskapet, og har evnen til å påvirke selskapets opptreden. Norske olje- og gasselskaper utvider stadig virksomheten sin til land hvor korrupsjon og menneskerettigheter er utberedt, og dette gjør spørsmål vedrørende selskapenes samfunnsansvar mer aktuelt. Olje- og gasselskaper opererer i økende grad i vanstyrte og korrupte land, det har ført til forventinger fra omgivelsene om å ta økt ansvar for disse forholdene. På grunnlag av dette er problemstillingen som følgende: «Hvordan påvirkes norske olje- og gasselskap i utlandet av det de oppfatter som interessentenes forventninger til dem?» For å svare på problemstillingen på en best mulig måte har jeg valgt å foreta en kvalitativ og beskrivende casestudie. Casebedriften er Statoil Tanzania AS, datterselskapet til det norske olje- og gasselskapet Statoil ASA. Jeg har gjennomført dybdeintervjuer med ansatte i Statoil Tanzania, som har ulik kompetanse vedrørende selskapets interessenter og samfunnsansvar. Intervjuene resulterte i en mengde data som er relevant for studiet. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er basert på CSR-teori, interessentteori og legitimitetsteori. Resultatene av denne forskningen viser at Statoil Tanzanias interessenter, særlig Tanzanianske myndigheter påvirker Statoil i henhold til hvordan de utøver samfunnsansvar i Tanzania. Interessentene har høye forventinger til Statoils gassprosjekt og til Statoils engasjement i henhold til å ta ansvar og skape goder for lokalsamfunnet. Høye forventinger kan nyttes til mangel på kunnskap og kompetanse i olje- og gassnæringen i Tanzania. Det lave kunnskaps -og kompetansenivået blant interessentene skaper utfordringer for selskapet i forhold til å oppfylle forventingene fra samfunnet. Dette har ført til at Statoil Tanzania må føre en CSR- strategi med fokus på informasjon, kunnskapsoverføring og relasjonsbygging