Studentmedvirkning i fusjonsprosessen mellom UiT, HiN og HiH. Var studentene demokratiske alibi eller har de hatt innflytelse?

Forfatter
Apeland, Jonas Bertelsen

Årstall
2016

Utgiver
Tromsø, Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging, UiT, 2016

Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:
http://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/9392/thesis.pdf

Omtale:
http://hdl.handle.net/10037/9392

Antall sider:
85

Publiseringsspråk:
Norsk

Land publikasjonen kommer fra:
Norge

NSD-referanse:
3242

Disse opplysningene er sist endret:
2016-11-09 12:00:08.14



Sammendrag
Denne masteroppgaven er et tilfellestudie som tar for seg studentmedvirkningen i fusjonsutvalgene som var satt ned i forbindelse med fusjonen mellom Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Narvik og Høyskolen i Harstad. Oppgaven har gjennom intervju med studenter og ledere som har deltatt i disse fusjonsutvalgene forsøkt å belyse hvorvidt studentene har hatt innflytelse på prosessen med bakgrunn i demokratiteori. Undersøkelsen viser at studentene opplever å ha innflytelse i form av at de opplever at de kan påvirke utfallet, og at de totalt sett medvirker til et bedre resultat av fusjonsprosessen for Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet. Likevel er ikke bildet rosenrødt, og oppgaven peker derfor på flere hindringer for det som kan ansees som en ideell demokratisk prosess i tråd med både teori om deliberativt demokrati og deltakerdemokrati. Det kommer frem at studentene har flere faktorer som spiller inn på deres opplevelse av deltakelse i denne demokratiske prosessen, og oppgaven diskuterer disse sett opp mot teori om demokrati i spesialiserte offentlige institusjoner.