Apeland, Jonas Bertelsen (2016):
Studentmedvirkning i fusjonsprosessen mellom UiT, HiN og HiH. Var studentene demokratiske alibi eller har de hatt innflytelse?
Tromsø, Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging, UiT, 2016
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
http://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/9392/thesis.pdf
Omtale:
http://hdl.handle.net/10037/9392
Antall sider:
85
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
3242
Disse opplysningene er sist endret:
9/11 2016
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Denne masteroppgaven er et tilfellestudie som tar for seg studentmedvirkningen i fusjonsutvalgene som var satt ned i forbindelse med fusjonen mellom Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Narvik og Høyskolen i Harstad. Oppgaven har gjennom intervju med studenter og ledere som har deltatt i disse fusjonsutvalgene forsøkt å belyse hvorvidt studentene har hatt innflytelse på prosessen med bakgrunn i demokratiteori. Undersøkelsen viser at studentene opplever å ha innflytelse i form av at de opplever at de kan påvirke utfallet, og at de totalt sett medvirker til et bedre resultat av fusjonsprosessen for Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet. Likevel er ikke bildet rosenrødt, og oppgaven peker derfor på flere hindringer for det som kan ansees som en ideell demokratisk prosess i tråd med både teori om deliberativt demokrati og deltakerdemokrati. Det kommer frem at studentene har flere faktorer som spiller inn på deres opplevelse av deltakelse i denne demokratiske prosessen, og oppgaven diskuterer disse sett opp mot teori om demokrati i spesialiserte offentlige institusjoner.