Hessen, Helle Christin; Klock, Martine (2017):
Styring og ledelse i Hæren. Operative ledere i et administrativt miljø
Tromsø, Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging, UiT, 2017
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/11220/thesis.pdf
Omtale:
http://hdl.handle.net/10037/11220
Antall sider:
69
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
3285
Disse opplysningene er sist endret:
2/11 2017
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
De siste 25 årene har Forsvaret blitt bevilget mindre penger gjennom forsvarsbudsjettet og blitt pålagt flere omstruktureringer og investeringer for å kunne drive mest mulig effektivt med de midlene de er tildelt. For å imøtekomme krav om modernisering har Forsvaret gjennomført flere store tiltak for å øke organisasjonens effektivitet. I Forsvarssjefens fagmilitære råd 2015 beskrives disse tiltakene som sentralisering av forvaltning og administrasjon, i den hensikt å effektivisere ledelse, stab og administrasjon, og forsterke Forsvarets operative evne. Som ansatte i Forsvaret opplever vi at dette i større grad har ført til økt administrasjon og styring på lavt nivå, da avstanden mellom de ansatte og de sentraliserte utøvelsesleddene har økt både organisatorisk og geografisk. Vi opplever selv at Forsvarets personell i dag gjennomfører så mange administrative oppgaver at det går utover deres operative evne, samtidig som det baserer seg på kunnskap de ikke har tilegnet seg gjennom den utdanningen som Forsvaret har tilbudt dem. Denne oppgaven søker å belyse forholdet mellom styring og ledelse på kompanisjefsnivå i Hæren, og om det finnes et kompetansegap mellom den utdannelsen offiserer får gjennom Krigsskolen Operativ og det arbeidet de gjør i avdeling. Dette gjøres gjennom intervjuer og dokumentstudier, for å identifisere hvilke formelle krav som stilles til kompanisjefene, hva de faktisk utøver av arbeidsoppgaver, og om de innehar riktig kompetanse for jobben de skal gjøre.