Thomassen, Eli (2014):
Evaluering av tjenesteuttalelsen i Forsvaret: En studie av dens egnethet som verktøy
Oslo, Forsvarets høgskole
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/216617/ThomassenE-master2014.pdf
Omtale:
http://hdl.handle.net/11250/216617
Antall sider:
89
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
3332
Disse opplysningene er sist endret:
15/11 2017
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Fokuset i denne oppgaven er tjenesteuttalelsen i Det norske forsvaret og hvor egnet den er som verktøy til evaluering og seleksjon. Tjenesteuttalelsen benyttes i seleksjon til både stillinger og utdanning, og er av karrieremessig betydning for offiserene. Det er derfor viktig at tjenesteuttalelsen er et valid og reliabelt verktøy som viser til de faktiske arbeidsprestasjonene.
Undersøkelsen består av tre deler. Den første delen er en kvantitativ undersøkelse som ser på forskjellene i karakterene på hovedinntrykket for variablene: forsvarsgren, grad, bransjer og kjønn. Den andre delen er en kvantitativ undersøkelse med de samme variablene, hvor det ses på utviklingen av hovedinntrykket gjennom de siste ti årene. Den tredje delen er en kvalitativ undersøkelse hvor det inngående er studert 35 tilfeldig utvalgte tjenesteuttalelser med ulike karakterer. Dette for å se forskjellene i hvilke områder som omtales, hvor mye og hva som skrives. I denne delen ble det videre undersøkt om det var et mønster innenfor de ulike karakternivåene på normskalaen. Utvalget besto av yrkesoffiserer innenfor gradsnivåene kaptein/kapteinløytnant til oberstløytnant/kommandørkaptein i samtlige driftsenheter (DIF`er) i Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret, samt fem fellesavdelinger.
Resultatene fra undersøkelsene viste at det var signifikante forskjeller i hovedinntrykket mellom både forsvarsgrener, gradsnivåer og bransjer. Det var imidlertid ikke signifikante forskjeller mellom kjønn. Hæren lå karaktermessig høyest, mens Luftforsvaret lå lavest. For grad ble karakterene proporsjonalt bedre med stigende gradsnivå. Innenfor bransjene var det operativ bransje som karaktermessig lå høyest, mens teknisk bransje lå lavest. Det var signifikante forskjeller mellom hovedinntrykket i 2003 og 2013, og det har totalt sett vært en jevn økning i karakternivået fra 2006 til 2013. Den kvalitative undersøkelsen viste at det var svært store forskjeller i hvordan tjenesteuttalelsene skrives, både hvor mye og hva som omtales. Karakterene tolkes forskjellig. Det var spesielt karakteren norm, som refererte til både svært gode så vel som mindre gode tjenesteuttalelser.
Samlet sett viser undersøkelsene at det er store variasjoner i hvordan tjenesteuttalelsene utarbeides, og at den derfor har en begrenset verdi som verktøy til evaluering og seleksjon.