FORVALTNINGSDATABASEN

(2017):

Evaluering av omstillingen i Statped

Deloitt og Proba Samfunnsanalyse

Publikasjonstype:

Rapport

Fulltekst:

https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/rapporter/2017/sluttrapport-statped.pdf

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norege

NSD-referanse:

3458

Disse opplysningene er sist endret:

23/3 2020

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Statped (Statlig spesialpedagogisk støttesystem) er utdanningssektorens spesialpedagogiske støttetjeneste. Kunnskapsdepartementet (KD) foreslo i Meld. St. 18 (2010-2011) å omorganisere Statped fra 11 kompetansesentre til én virksomhet med en tydelig tjenesteprofil og fire flerfaglige regionsentre og fikk støtte fra Stortinget i Innstilling 405 S (2010-2011). Statped har derfor i årene 2013-2016 gjennomgått en omstilling med bakgrunn i føringene og målene i Meld. St. 18. Målene Statped skulle oppnå gjennom omstillingen var:

1) Statped er en tydelig og tilgjengelig tjenesteyter av spesialpedagogisk støtte til kommuner og fylkeskommuner. Statped gir tjenester på både individ- og systemnivå, og alle kommuner og fylkeskommuner får likeverdig tilgang til Statpeds tjenester.
2) Statped har spisskompetanse innenfor spesialpedagogiske fagområder og bidrar aktivt til kunnskaps- og kompetansespredning på disse områdene.
3) Statped har en strategi for prioritering av områder for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) og er en samarbeidspart for universiteter og høyskoler.

Høsten 2012 stod Statped foran en stor og krevende oppgave med å samle 11 individuelle og spesialiserte kompetansesentre, hver med sin egen kultur og historie, til én felles organisasjon. Strategiske endringer i organisasjoner er krevende og det er ingen tvil om at omstillingen i Statped har vært kompleks og utfordrende. Så mange som 70 prosent av strategiske endringer ender opp med å ikke innfri målene for endringen. For å lykkes forutsettes det god styring og struktur, utforming og formidling av klare og tydelige mål og kommunikasjon og informasjon i og om prosessen.