FORVALTNINGSDATABASEN

Sellin, Guro (2012):

NAV og omdømmehåndtering : en studie av forsvarsstrategier

Universitetet i Tromsø

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/4583/thesis.pdf

Omtale:

https://hdl.handle.net/10037/4583

Antall sider:

99

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

3481

Disse opplysningene er sist endret:

25/3 2020

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Den senere tiden har det vært et stadig økende fokus på omdømme, også når det gjelder offentlige organisasjoner. Temaet for denne avhandlingen er omdømmeforsvar, og NAV benyttes som case fordi organisasjonen er en stor offentlig organisasjon som i en perode har scoret lavt på omdømmemålinger. Media er en ivrig kritiker av NAV og dette belyses gjennom hyppige angrep av organisasjonen, blant annet i aviser. I denne avhandlingen presenteres det hvordan NAV responderer på disse angrepene. Avhandlingen baserer seg på avisartikler, og NAVs respons på angrep er kategorisert innenfor ulike forsvarsstrategier. Disse forsvarsstrategiene er i stor grad hentet fra William Benoit, men er også supplert med ideer fra Dowling og Coombs. Det illustreres hvordan NAVs respons kan plasseres inn i disse forsvarsstrategiene og om organisasjonens lave score på omdømmemålinger kan ses i sammenheng med hvilke forsvarsstrategier som benyttes. Det empiriske materialet er hentet inn gjennom dokumentanalyse og intervjuer.