Siri Bjerke (leder), Kjetil Bjørklund, Åse Wisløff Nilssen, Jacob Børresen, Geir Knutson, Arne Røksund, Johan J. Jakobsen, Jonni Solsvik, Benedicte Giæver, Janne Haaland Matlary, Torill Tandberg, Eldbjørg Løwer, Harald Valved, Annika S. Hansen Peter A. Moe og Ståle Ulriksen (2007):
NOU 2007: 15 Et styrket forsvar
NOU Norges offentlige utredninger
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
Omtale:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2007-15/id489383/
Kommentar:
Utredning fra Forsvarspolitisk utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon 18. august 2006.
Avgitt til Forsvarsdepartementet 31. oktober 2007.
Antall sider:
76
ISBN-nummer:
978-82-583-0942-7
ISSN-nummer:
0333-2306
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
4541
Disse opplysningene er sist endret:
23/4 2020
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Utdrag av sammendrag:
Forsvaret står i dag ved en korsvei. En fortsatt budsjettutvikling langs samme bane som fra 1990 og fram til i dag, vil bety nedbygging av Forsvaret som følge av synkende kjøpekraft. Dette vil innebære at gevinstene ved omstillingen av Forsvaret siden år 2000 gradvis går tapt og at norske myndigheter vil få stadig mindre handlefrihet til å møte et bredt spekter av utfordringer med nasjonale militære enheter.
Den sikkerhetspolitiske utviklingen har lenge vært dominert av positive trekk. Men det er nå en rekke utviklingstrekk som peker i en annen retning. Disse omfatter økende motsetninger og rivalisering på globalt plan, økt konkurranse om ressurser, vedvarende utfordringer for FN og NATO, ikke minst knyttet til internasjonale operasjoner, og økende utfordringer i nordområdene.
Utvalget mener at en vedvarende nedbygging av Forsvaret ikke er forenlig med det grunnleggende og tidløse ansvar for å skape sikkerhet for staten, befolkningen og samfunnet, og beskytte og fremme nasjonale verdier og interesser. Derfor må Forsvaret styrkes i den kommende 4-årsperioden.
Utvalget anbefaler at denne styrkingen gjøres på tre måter. For det første gjennom et økonomisk løft som skaper bedre balanse mellom Forsvarets oppgaver, struktur og ressurser. For det andre gjennom å utnytte muligheter som Forsvaret har til å få mer ut av ressursene. For det tredje gjennom forutsigbare forsvarsbevilgninger både i og etter den kommende 4-årsperioden.