Gunnar Berge (leder), Berit Berg, Marit C. Borchgrevink, Petter J. Drefvelin, Nina Gran, Atle Hamar, Simin Sabri, Sylo Taraku (2011):
NOU 2011: 10 I velferdsstatens venterom — Mottakstilbudet for asylsøkere
NOU Norges offentlige utredninger
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
Omtale:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2011-10/id645250/
Kommentar:
Utredning fra utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon 27. oktober 2009.
Avgitt til Justis- og politidepartementet 6. juni 2011.
Antall sider:
399
ISBN-nummer:
978-82-583-1097-3
ISSN-nummer:
0333-2306
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge, EU, Danmark, Finland, Belgia
NSD-referanse:
4571
Disse opplysningene er sist endret:
14/5 2020
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
- Utlendingsnemnda
- Utlendingsdirektoratet
- Utlendingsdirektoratets regionkontor
- Politiets utlendingsenhet (PU)
- Barne-, ungdoms- og familieetaten
- Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
- Bufetat - regionkontor
- Integrerings- og mangfoldsdirektorat
- Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
- Integrerings- og mangfoldsdirektorat (IMDi) - regionkontor
- Utlendingsdirektoratet
- UDI - Regionkontor Sør
- UDI - Regionkontor Indre Østland
- UDI - Regionkontor Midt-Norge
- UDI - Regionkontor Nord
- UDI - Rgionkontor Oslo
- UDI - Regionkontor Vest
Sammendrag:
Utvalgets oppdrag har vært å foreta en helhetlig gjennomgang og vurdering av mottakstilbudet for asylsøkere i Norge. Som omtalt i utvalgets mandat står de grunnleggende målene og hensynene som har vært styrende for utviklingen av mottakstilbudet til dels i et spenningsforhold til hverandre. Det er ikke unikt for dette feltet, og gjenfinnes på andre samfunnsområder hvor ulike hensyn må avveies. Mottakstilbudet for asylsøkere står samtidig på flere måter i en særstilling. I tillegg til at de styrende mål og hensyn er delvis motstridene, er kapasitetsbehovet, dvs. antallet personer som søker asyl, uforutsigbart og i stadig endring. Sammensetningen av beboere skifter også over tid, og den enkelte beboers oppholdstid er heller ikke forutsigbar. I sum innebærer det at tilrettelegging av et tilbud som oppleves som adekvat og godt for den enkelte beboer, utvilsomt vil være en svært krevende forvaltningsoppgave. Utvalget har gjennom sitt arbeid forsøkt å komme fram til en rimelig avveining mellom strukturell fleksibilitet og individuelle behov for «velferdsstatens venterom».
I utredningens del 2 (kap. 4–11) gis en generell introduksjon til temaet, med blant annet oversikt over dagens ordning, et historisk tilbakeblikk og presentasjon av andre lands ordninger. I del 2 foretas det også en vurdering av norsk regelverk og praksis i forhold til de minstestandardene som framgår av EUs mottaksdirektiv. I del 3 (kap. 12–21) gjennomgås strukturelle sider ved mottakstilbudet. I kapittel 20 drøftes organiseringen av mottaksapparatet og i kapittel 21 presenteres et forslag til modell for organisering av mottaksapparatet. I del 4 (kap. 22–30) behandles tilbudet til beboere i mottak. I del 5 presenteres et lovforslag. Del 6 består av en oppsummering av økonomiske og administrative konsekvenser.