FORVALTNINGSDATABASEN

Lars Jorkjend (leder), Mona Røkke, Wenche Bertelsen Helgeland, Tor Suhrke, Lene Orsten, Kjellfrid Laugaland, Bjørn Hareide, Erik Nygaard, Bjørn Gran, Per Kristen Mydske, Ellen Stokstad, Hans Knut Trælhaug (2001):

NOU 2001: 31 Når ulykken er ute. Om organiseringen av operative rednings- og beredskapsressurser

NOU

Publikasjonstype:

Rapport

Fulltekst:

https://www.regjeringen.no/contentassets/862fe270db2c461eacdb3a0affdf267c/no/pdfa/nou200120010031000dddpdfa.pdf

Omtale:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2001-31/id144519/

Kommentar:

Innstilling fra utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon 10. november 2000
Avgitt til Justis- og politidepartementet 1. november 2001.

Antall sider:

201

ISSN-nummer:

0333-2306

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge, Danmark, Sverige, Finland, Nederland, Ungarn

NSD-referanse:

4661

Disse opplysningene er sist endret:

22/10 2020

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Ved kongelig resolusjon av 10. november 2000 nedsatte regjeringen et offentlig utvalg for å gjennomgå landets operative rednings- og beredskapsressurser og vurdere om redningstjenestens oppgaver bør utvides til å omfatte innsats i hendelser som ikke innebærer fare for liv og helse.
Utvalget skulle også gi anbefalinger om hvordan Sivilforsvarets oppgaver og ansvar bør ivaretas i fremtiden, herunder næringslivets egenbeskyttelse, samt vurdere politireserven og sivile vernepliktige som en mulig beredskapsressurs ved katastrofer i fredstid.
Videre skulle eventuelle behov for lovendringer vurderes.
Utvalget legger med dette fram sin utredning.

Hovedlinjene i utvalgets anbefalinger
Utvalget anbefaler ikke noen gjennomgripende omstrukturering av rednings- og beredskapsressursene i Norge. Ansvarsprinsippet - at den som har ansvar for en funksjon under normale forhold også har ansvaret for den i krise og krig - bør være et prinsipp for organisering av all beredskap mot ulykker og katastrofer. I Norge vil det offentliges ansvar for operativ håndtering av ulykker og kriser, i utgangspunktet ligge på de såkalte nødetatene, politi, brannvesen og helsevesen. Kommunene vil også ha et alminnelig ansvar hva angår det som skjer innenfor kommunegrensene. Det offentliges ansvar for redning og annen ulykkesinnsats til havs, hviler i første rekke på redningstjenesten, Sjøfartsdirektoratet og Statens forurensningstilsyn.

Utvalget anbefaler ikke at det etableres en generell, sentral krisehåndteringsmyndighet som overtar det operative ansvaret når en krise får et visst omfang eller alvor, og heller ikke at det innføres et formelt katastrofe- eller unntakstilstandsbegrep. Dette er ikke til hinder for at det skjer en sterkere samordning på sentralt nivå av statens overordnete funksjoner innenfor så vel ulykkesberedskap som alminnelig samfunnssikkerhet.

Utvalget anbefaler imidlertid at de særskilte operative ordninger for atomulykkesberedskap, redningstjeneste og forurensningsberedskap opprettholdes i hovedtrekk. Dette er ordninger spesielt tilpasset hendelsenes karakter, og de legger i varierende grad operativt ansvar også til sentrale ledd.

Det understrekes likevel at kommunale myndigheter har ansvar og funksjoner også ved disse typer hendelser.

Redningstjenesten bør fortsatt bygge på prinsippet om samvirke mellom offentlige etater og frivillige organisasjoner og slik at all offentlig virksomhet som har egnete ressurser, plikter å stille disse til rådighet for redningstjenesten. Frivillige organisasjoner vil fortsatt være et ønskelig og nødvendig ledd i redningstjenesten. Et flertall foreslår at redningstjenesten får ansvar for samordning og ledelse av akuttinnsats ved alvorlige ulykker som truer store materielle verdier eller som betyr fare for alvorlig miljøskade, mens et mindretall mener at redningstjenestens oppgaver fortsatt bør være begrenset til innsats som gjelder liv og helse.

Det samlete utvalg mener det bør utarbeides en egen redningslov der blant annet samvirke- og ansvarsprinsippene nedfelles og der regler som i dag bare gjelder i kraft av instrukser blir lovfestet. En slik lov må være samordnet med blant annet helselovgivningen, politiloven og brannvernlovgivningen.

Utvalget anbefaler at staten benytter tjenestepliktige mannskaper som forsterkning for de ordinære rednings- og beredskapsressurser, med tilsvarende oppgaver i fred som i krig. Slike forsterkninger bør i enda større grad enn dagens sivilforsvar være innrettet også mot fredstidshendelser. Det vil gi en bedre utnyttelse av de samlede beredskapsressurser. Dessuten viser både nesten-katastrofen på Lillestrøm i april 2000 og terroraksjonene i USA i september 2001 at man i fredstid må være forberedt på ulykkesscenarier som kan sammenlignes med resultatet av krigshandlinger. Forsterkningsressursene bør også ha ansvar for en del tradisjonell sivilforsvarstiltak.

Det er delte meninger i utvalget om den nærmere organisering av forsterkningene. Et flertall foreslår at de organiseres som én enhet som skal forsterke nødetatene og andre offentlige instanser etter behov. Innen dette flertall foreslår ett medlem at forsterkningen organiseres som en egen etat under et fremtidig direktorat som har ansvar for samfunnssikkerhet og beredskap, de øvrige at den blir en enhet innen politiet. Et mindretall foreslår at det opprettes to forsterkningsorganisasjoner, én som en interkommunal brann- og ulykkesforsterkning og en annen som en egen enhet under politiet.

Utvalget anbefaler ikke at sivile vernepliktige tillegges oppgaver som forsterkning for redningsberedskapen. Det samme gjelder politireserven dersom denne opprettholdes som egen enhet. Et flertall åpner imidlertid for at politireserven kan gå inn i den samlede forsterkningsressurs dersom denne forsterkningsressursen helt eller delvis legges til politiet.