FORVALTNINGSDATABASEN

Anne Kari Lande Hasle (leder), Tormod Bakke, Linn-Birgitte Rasmussen Hoel, Ernst I. Høier, Ingelin Killengreen, Ole Petter Parnemann, Kyrre Stenbro, Otto Stærk, Inger Johanne Sundby, Terje Ødegård (1999):

NOU 1999: 10 - En bedre organisert politi- og lensmannsetat

NOU Norges offentlige utredninger

Publikasjonstype:

Rapport

Fulltekst:

https://www.regjeringen.no/contentassets/9f7f5f3c756b46fcb4d1e72709faae79/no/pdfa/nou199919990010000dddpdfa.pdf

Omtale:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1999-10/id141625/

Kommentar:

Utredning fra et utvalg oppnevnt ved Regjeringens resolusjon 26. februar 1998
Avgitt til Justis- og politidepartementet 4. mars 1999

Se også:
- NOU 1998: 4 - Politiets overvåkingstjeneste
- St.meld. nr. 22 (2000-2001) - Politireform 2000 Et tryggere samfunn

Antall sider:

168

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge, Sverige, Finland, Danmark

NSD-referanse:

4673

Disse opplysningene er sist endret:

17/8 2020

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Ved Regjeringens resolusjon 26. februar 1998 ble oppnevnt et utvalg for å fremme forslag til organisatoriske endringer i politi-og lensmannsetaten, herunder konkrete forslag om endringer i distriktsinndelingen med sikte på effektivisering og best mulig utnyttelse av ressursene til kriminalitetsbekjempelse og publikumsrettet virksomhet.

Utvalget legger med dette frem sin utredning. Et samlet utvalg foreslår en ny hovedstruktur for politi- og lensmannsetaten. Når det gjelder forslag om sammenslåing av politidistrikter deler utvalget seg i enkelte av forslagene.
_______________________________________________________________________

Utvalget har drøftet dagens politidistriktsinndeling, landsdelsordningen, de ulike regionale ordninger, de sentrale særorganer og politiets sentrale faglige og politiske ledelse i Justisdepartementet.

Det grunnleggende prinsipp om at norsk politi skal være desentralisert (nærpoliti/lokalpoliti) og under folkevalgt styring og kontroll, ligger fast. Politi- og lensmannsetaten ledes av Justisdepartementet med Justisministeren som konstitusjonelt og parlamentarisk ansvarlig overfor Stortinget Desentralisering nødvendiggjør et relativt høyt antall tjenestesteder. Nærhet til og kontakt med innbyggerne er avgjørende for muligheten til god publikumsrettet virksomhet.

Utvalget har gjennomgått den historiske utvikling av etaten, ulike utredninger og omorganiseringsprosesser etter krigen og vurdert dagens organisering.

Politi- og lensmannsetaten består av 10 000 ansatte, er organisert i 54 politidistrikter og 8 særorganer med til dels overlappende ansvarsområder. Det er etablert en landsdelsordning med fem landsdelspolitimestre og flere ulike regionordninger. Etter utvalgets vurdering har etaten en uklar ledelsesstruktur, organisasjonen er komplisert og i tillegg behandles altfor mange enkeltsaker på for høyt nivå i organisasjonen. Det er utvalgets mål å forenkle organisasjonen, klargjøre ansvar og myndighet og skape en helhetlig operativ og
faglig ledelse.

Utvalget har vurdert en fylkespolitidistriktsmodell og også utredet innføring av et regionnivå. Utvalget har avvist begge disse modellene.

Ved inndeling av politidistriktene må det tas hensyn til målsettingen om at publikum skal gis trygghet, at kriminalitetsbekjempelsen skal være best mulig, at det skal gis god service og at den enkelte ansatte skal ha en trygg og god arbeidsplass.

Utvalget har lagt vekt på følgende forhold:
• arealmessig utstrekning og geografi;
• kommunikasjonsteknologi og -struktur;
• befolkningsgrunnlag og -struktur;
• kriminalitetstyper, bevegelser og sammenhenger;
• saksmengde;
• politidistriktets organisering og størrelse,
• politimesterens rolle og kontrollspenn,
• påtalemyndighetens arbeid;
• domstolenes plassering;
• mulighet for å frigjøre ressurser.

Utvalget foreslår følgende hovedendringer:
• antall politidistrikter reduseres
• det opprettes et Politidirektorat med ansvar for den faglige ledelse og styring av etaten.

Videre foreslås at:
• enkelte grenser mellom politidistrikter endres
• Utrykningspolitiet omorganiseres
• Politiets materielltjeneste og Politiets datatjeneste vurderes sammenslått og/eller samlokalisert
• landsdelsordningen i sin nåværende form opphører.