FORVALTNINGSDATABASEN

Benserud, Marius; Engeberg, Stian (2023):

Innføring av Crew Resource Management i Marinen

UiT Norges arktiske universitet

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/29701/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Omtale:

https://munin.uit.no/handle/10037/29701

Antall sider:

92

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

4982

Disse opplysningene er sist endret:

5/7 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Sammendrag Formålet med denne studien er å avdekke hvordan Sjøforsvaret arbeider for å imøtekomme kravene som er stilt til dem fra Havarikommisjonen (2019) etter forliset av KNM Helge Ingstad. I denne sammenheng har vi valgt å ta utgangspunkt i sikkerhetstilrådningen hvor Sjøforsvaret er bedt om å etablere systematisk samhandlingstrening for sine broteam (Havarikommisjonen, 2019). Vi har her tatt for oss hvordan kunnskapsoverføringen av Crew Resource Management (CRM) svarer på nevnte tilrådning og hva som hemmer denne kunnskapsoverføringsprosessen. Oppgaven er forsøkt besvart gjennom en kvalitativ casestudie med intervjuer av nøkkelpersonell i Marinen og 1. Fregattskvadron, og undersøkelse av interne dokumenter i Sjøforsvaret. Vårt hovedfokus har vært å rettet mot å identifisere hvordan oversettelse av kunnskap og organisatoriske attributter kan hindre organisasjoner i å oppnå vellykkede kunnskapsoverføringer. Teorigrunnlaget i oppgaven er basert på Szulanskis (1996) teoretiske fire-stegsmodell for kunnskapsoverføring og Røviks (2007) translasjonsperspektiv på oversettelse av kunnskap, samt Nonaka (1994) sin forståelse av hvordan kunnskap skapes i organisasjoner. Det fremkommer av studien at kunnskapsoverføringsprosessen som foregår i Marinen er mer lik enn ulik Szulanskis (1996) fire-stegs modell. Oversettelsen av CRM har flere likhetstrekk med den hierarkiske oversettelseskjeden og den reproduserende modus (Røvik, 2007). Vi finner at det er tatt konkrete grep for å tilpasse praksisen til det militære og maritime miljøet som Marinen opererer i og at dette i liten grad hemmer kunnskapsoverføringsprosessen. Imidlertid, finner vi indikasjoner på at manglende støtte fra Marinens ledelse i kombinasjon med Lean Manning Concept som bemanningsordning, utfordrer nøkkelpersonell til å prioritere tiden de har til rådighet i forbindelse med praktiseringen av CRM. Det kan tyde på at dette gir kunnskapsoverføringen et element av tilfeldighet ved at det er opp til individet selv å håndtere konfliktene som oppstår når den nye kunnskapen må prioriteres i møte med andre arbeidsoppgaver som skal utføres av sin stilling. Det har ikke vært et mål med studien å definere hvor langt Marinen er kommet i sin kunnskapsoverføringprosess, men nevnte barrierer og andre observasjoner indikerer at kunnskapen ikke er ferdig integrert.