Lillegaard, Camilla Myrslo (2023):
Digitalisering av offentlig sektor Hvilke hindringer kjenner vi til for digitalisering av offentlig sektor, og hvordan opplever medarbeidere i NAV disse hindringene?
University of Agder
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/3115368
Antall sider:
81
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5037
Disse opplysningene er sist endret:
11/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Denne oppgaven er en del av en EVU master i ledelse, med spesialisering innen digital
transformasjon. I oppgaven har jeg undersøkt problemstillingen:
«Hvilke hindringer kjenner vi til for digitalisering av offentlig sektor, og hvordan
opplever medarbeidere i NAV disse hindringene?»
For å finne svar på problemstillingen har jeg gjennomført kvalitativt intervjue med
innføringskoordinatorer i NAV. Sammen med deres perspektiver har jeg sett på teori knyttet
til kjente hinder for digitaliseringsprosjekter, og klassisk teori om endringer i organisasjoner.
Her ønsker jeg spesielt å se på endringer hos individet. Teori er supplert med tidligere
undersøkelser og forskning fra praksis, både fra offentlig sektor og NAV.
Følgende fem hovedfunn presenteres:
1) Hindringer knyttet til kostnader og ressursbruk.
Offentlig sektor, og NAV undervurderer behovet knyttet til kostnader og ressursbruk for å
lykkes med digital utvikling. Funnene viser at hensiktene og planene er gode, men at man ofte
ser planer for digitaliseringsprosjektene som ikke blir gjennomført helt ut i linje, der
gevinstrealiseringen skjer.
2) Hindringer knyttet til juridiske rammer
Hindringer knyttet til juridiske rammer viser seg tydeligst i utviklingsfasen, i statlige
virksomheter generelt og i NAV. Hindringer blir presentert som hindringer knyttet til et
gammelt og ikke digitaliserbart regelverk, og knyttet til personvern. Det kan være vanskelig å
treffe samfunnets forventninger til utviklingstakt på bakgrunn av disse hindringene.
3) Hindringer knyttet til manglende involvering
Det er tydelig at informantene opplever at medarbeidere i førstelinje ikke blir tilstrekkelig
involvert i digitaliseringsprosjekter i NAV. Involvering beskrives samtidig som en viktig
faktor for å lykkes med digitalisering. Ofte ser man at verktøyene ikke blir tatt i bruk med den
hensikten det var tiltenkt.
4) Hindringer knyttet til manglende involvering av ledelse
Ledere prioriterer ofte ikke nok tid til innføring og gjennomføring av bruksfase. Ledere er
viktig for å lykkes med digitaliseringsprosessene. Lederforankring i NAV presenteres som en
suksessfaktor for å lykkes.
5) Hindringer knyttet til organisering og samhandling
NAV presenteres som stort og komplisert. Silo tenking presenteres som en hindring. Dette
hinderet oppleves som økende i takt med størrelse og kompleksitet på organisasjonen.