Pedersen, Cecilie Limm (2022):
I hvilken grad opplever aktørene i et interkommunalt IKT-samarbeid, at samarbeidet bidrar til at kommunen løser oppgavene på en bedre, smartere og mer effektiv måte?
University of Agder
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/3047531
Antall sider:
64
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5051
Disse opplysningene er sist endret:
11/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Digitaliseringsstrategien for offentlig sektor (KS, 2019) legger vekt på at alle virksomheter i offentlig sektor må løse oppgavene sine på en bedre, smarte og mer effektiv måte. Kommunene må ha kunnskap til å kunne ta ut gevinster av digitaliseringsprosjekter de gjennomfører og kunne skape digital transformasjon gjennom å endre måten tjenesten blir levert på. Denne masteroppgaven har som mål å belyse hvordan aktørene i et interkommunalt IKT-samarbeid opplever at samarbeidet bidrar til at kommunene løser oppgavene sine på en bedre, smartere og mer effektiv måte. Oppgaven tar og opp hvordan aktørene mener samarbeidet bør organiseres for å best nå målene kommunen er satt til å løse.
Jeg har gjort et teoretisk utvalg som jeg mener gir et grunnlag for å kunne beskrive årsaker til at kommuner velger å inngå ulike former for interkommunale samarbeid, hvorfor digital kompetanse og bestillerkompetanse er viktig for et velfungerende og målrettet samarbeid, samt hva som skaper eller er til hinder for digital transformasjon i virksomheter. Det empiriske materialet tar utgangspunkt i seks delvis strukturerte forskningsintervju med sentrale personer i IKT-samarbeidet, fra både medlemskommunene og fra IKT-selskapet. I analysen peker det seg ut flere funn som både de sentrale personene fra kommunene og fra IKT-selskapet opplevde hadde betydning for hvordan samarbeidet fungerte for å nå målene om en bedre, smartere og mer effektiv kommune.
Studien antyder at samarbeidet oppleves nødvendig for å løse de komplekse oppgavene kommune står ovenfor. Men at det oppleves utfordrende når mange nye medlemmer skal implementeres samtidig, og at dette tar fokuset bort fra nødvendig utviklingsarbeid for å kunne levere bedre, smartere og mer effektive tjenester. Interkommunale IKT-selskaper som vokser, bør ha gode strategier og mål for hvordan de kan forhindre at fokuset vris mot ren drift av systemer på bekostning av utviklingsarbeid. Studien tyder på at et ensidig fokus på like systemer til alle medlemskommuner, uavhengig av størrelse og demografi, ikke gir ønsket effekt om bedre, smartere og mer effektive tjenester for alle medlemmene.