Søttar, Jonas; Moen, Andreas Stokkeland (2022):
Kunnskapsutvikling i NAV
Nord universitet
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
Antall sider:
78
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5085
Disse opplysningene er sist endret:
12/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Denne kvalitative masteroppgaven fokuserer på kunnskapsutvikling ved to NAV-kontor i
Trondheim. Den baserer seg på ansattes opplevelser, erfaringer og meninger vedrørende
fenomenene læring, endring og utvikling. Oppgavens problemstilling er: Hva påvirker
kunnskap i NAV, og hvordan utvikles denne kunnskapen? Problemstillingen vil bli besvart i
hovedsak gjennom tre forskningsspørsmål.
Empiri til å besvare problemstillingen er innhentet gjennom semi-strukturerte intervjuer på
arbeidsplassen til informantene. Rådata fra intervjuene er analysert ved hjelp av SDImodellen, og forskerne har, ved å ta utgangspunkt i empirien, valgt en induktiv tilnærming.
Dette har ført til funn innenfor kodegruppene organisering av NAV, samhandling, hvor skjer
læring, endringer og styringsmekanismer. Funnene tilføres dybde gjennom teori og forskning
innen fagområdene kunnskap, læring, erfaringslæring, endring, utvikling,
organisasjonsstruktur og organisasjonskultur.
Oppgaven diskuterer hvilke faktorer som påvirker handlingsrommet til NAV-kontorene og
avdelingene for å lære, endre og utvikle. Herunder faktorer som hemmer eller fremmer
handlingsrommet. Videre drøftes hvilke ulike arenaer som finnes for læring i NAV, og
hvordan NAV endrer og utvikler seg. Oppgavens overordnede funn (konklusjon) er at
kunnskap og utvikling av kunnskap i NAV påvirkes av en symbiose mellom rigid lovverk og
offentlig styring, og ivaretakelse av mennesker, både i samfunnet og ansatte på NAV