FORVALTNINGSDATABASEN

Svendsen, Monica (2024):

Omstilling i NAV- Meningsskaping og læring for fremtiden

University of Stavanger

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/3122740/no.uis%3ainspera%3a180738006%3a65198049.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/3122740

Antall sider:

77

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5122

Disse opplysningene er sist endret:

17/7 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Denne oppgaven handler om omstilling i NAV. Som et resultat av digitale løsning og tydeligere
prioriteringer endres arbeidsoppgavene i NAV kontorene. Enklere og mer rutinepregede
arbeidsoppgaver forsvinner og automatiseres, og mye av oppfølgingen gjøres digitalt. Målet er å
frigjøre tid til de menneskene som har størst behov for hjelp. Denne omstillingen skal forberede
organisasjonen og de ansatte til fremtidens arbeidsoppgaver, nemlig oppfølging av mennesker som
har sammensatte utfordringer og som trenger hjelp for å finne sin plass i samfunnet og arbeidslivet.
Konteksten har endret seg, og det er derfor behov for at organisasjonen omstiller seg.
Når dette skal gjøres, må det skapes ny mening i organisasjonen. Situasjonen må fortolkes og forstås
både av hver ansatt, hvert kontor og organisasjonen som helhet. Denne meningsskapingen er
grobunn for en ny forståelse for hva NAV er, hvem NAV er til for, hva som er arbeidsoppgavene og
hvilken kompetanse som trengs i organisasjonen. For å belyse hvordan ansatte i NAV skaper mening
av den endrede konteksten og omstillingen som er i gang, har jeg intervjuet mennesker i
organisasjonen. Dette har hatt til hensikt å få innsikt i deres tolkninger av og forståelse for NAVs
oppdrag, arbeidsoppgaver og kompetansebehov for fremtiden. Hvordan skapes det mening av
endringene som NAV nå står i?