Silvander, Andrea (2022):
Ungdommer med minoritetsbakgrunn på barnevernsinstitusjon
University of Stavanger
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/3014782
Antall sider:
67
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5131
Disse opplysningene er sist endret:
17/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Formålet med studien baserer seg på å skape empiri på temaet minoritetsungdom på institusjon. Det er mye forskning på temaet minoriteter og barnevern, men dette dreier seg i hovedsak om barnevernstjenesten, og i lite grad om barnevernsinstitusjoner. Hensikten med forskningsprosjektet er derfor å rette fokus mot etniske minoriteter som bor på institusjon. Jeg ønsker å skape en bedre forståelse for hvordan det er å jobbe med denne gruppen, og belyse hvilke utfordringer som eventuelt kan oppstå i miljøterapeutenes arbeidssituasjon. Formålet er dermed at sosialarbeidere kan anvende empirisk forskning som et redskap i møte med ungdommer med minoritetsbakgrunn som bor på barnevernsinstitusjon, for å styrke miljøarbeidere og miljøterapeuters forståelse og praksis i møte med ungdommer og foreldre med etnisk minoritetsbakgrunn.
Jeg har jeg valgt å rette inn forskningen mot hvordan miljøterapeuter opplever sin egen arbeidssituasjon i samhandling med minoritetsungdommer. Problemstillingen for studien lyder som følger: «Hvordan opplever ansatte ved barnevernsinstitusjoner sin egen rolle som miljøterapeut i møte med ungdommer med minoritetsbakgrunn?». Studien baserer seg på en kvalitativ metode, og jeg har samlet inn data gjennom semi-strukturerte livsverdenintervjuer. Funnene er analysert ved bruk av tematisk analyse. Fem miljøterapeuter ved barnevernsinstitusjoner, som har erfaring med ungdom med minoritetsbakgrunn har blitt intervjuet.
Den innhentede dataen for forskningsprosjektet viser at det er flere utfordringer knyttet til å arbeide med etniske minoriteter på barnevernsinstitusjon. Hovedfunnene indikerte at kulturforskjeller, språk, samarbeid med foreldre, akkulturasjon og kulturalisering var det mest utfordrende i møte med minoritetsungdom på barnevernsinstitusjon. Det viser seg at informantene er klar over disse aspektene ved arbeidet, samtidig som de har et avklart forhold til å jobbe med denne gruppen. Informantene la vekt på hvordan kulturalisering kan forekomme i arbeidet, og at det derfor er sentralt å være bevisst sin rolle, selv om de innrømmer at de kanskje ikke alltid klarer å gjøre dette selv. Funnene blir diskutert i lys av tidligere forskning og teoretiske perspektiver.