Kongsvik, Malin Jensen (2020):
Arbeidsinkludering og sosialt arbeid i NAV
University of Stavanger
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2731273
Antall sider:
70
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5150
Disse opplysningene er sist endret:
17/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Temaet i masteroppgaven er arbeidsinkludering og sosialt arbeid i NAV. Datagrunnlaget er intervjuer med fire sosionomer i NAV som jobber med arbeidsinkludering. Jeg har undersøkt deres syn på hvordan arbeidsinkludering foregår i NAV. Formålet med studien er å utforske hvordan sosionomer i NAV jobber med arbeidsinkludering. Arbeidsinkludering handler om at personer med nedsatt arbeidsevne får bistand til å få innpass i arbeidslivet. Nedsatt arbeidsevne betyr at man av ulike grunner har svakere forutsetninger for å møte de krav og forventinger som stilles i arbeidslivet, og at dette er til hinder for å få eller beholde inntektsgivende arbeid. Arbeidsinkludering skjer gjennom arbeidsmarkedstiltak, for eksempel gjennom NAV.
Det ble gjort flere funn. I dette sammendraget presenteres tre av dem.
Veilederne i NAV jobber ut fra individperspektiv. De var likevel opptatt av temaer som går under systemperspektiv. For eksempel savner de at FO og sosionomer er mer på barrikadene for brukerne, og de ønsker at profesjonen skal bli mer synlig både i NAV og i samfunnet.
Av datagrunnlaget går det fram at både statlig ansatte og kommunalt ansatte opplevde at de har et stort handlingsrom når det gjelder utforming av arbeidet, og at ledelsen i NAV oppmuntrer til kreativitet og gir lite føringer. De har et sterkt profesjonelt skjønn. Dette forteller de at de syntes er bra. Det går videre fram av datagrunnlaget at selv om det er bra med sterkt profesjonelt skjønn og høy tillit fra ledelsen, kan veilederne oppleve at det er noe vanskelig å være alene med avgjørelsene. En konsekvens av at skjønnsutøvingen i stor grad baseres på den enkelte veileders forståelse av situasjonen, med lite påvirkning av andre, er at like saker får ulike utfall. Dette utfordrer likebehandlingsprinsippet.
Sosionomene i NAV bruker sosialt arbeid hver dag, og behovet for sosialfaglig kompetanse i NAV, er absolutt til stede. Jeg har utforsket om sosialt arbeid sine prinsipper går overens med arbeidet i NAV. New Public Management kan i noen tilfeller true sosialt arbeid sine verdier. Dette gjelder spesielt ved tilfeller hvor tiltak er organisert på en slik måte at den motiverer til å sende deltakere gjennom tiltak, uten noe annet poeng enn å kunne registrere at det er gjort. En annen utfordring NPM gir, er når tiltaksleverandørene organiseres på en måte som skaper uforutsigbarhet for brukerne. NPM har midlertid lykkes i å få større grad av skjønnsutøvelse inn i NAV, og mindre grad av rigide regler. Det må likevel nevnes at innstramninger fortsatt skjer, som for eksempel at arbeidsavklaringspenger er strammet inn til tre år, hvor det tidligere var mulig å la brukerens behov styre hvor lenge det skulle vare.