FORVALTNINGSDATABASEN

Lauvli, Winnie (2015):

Grensesnittet mellom Petroleumstilsynet og Arbeidstilsynet

University of Stavanger

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2354047/Lauvli_Winnie.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/2354047

Antall sider:

113

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5171

Disse opplysningene er sist endret:

18/7 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Formålet med denne undersøkelsen var å se nærmere på problemstillingen; Hvordan påvirker bruk av ulike virkemidler og tilsynsstrategier, praksis og samarbeidet mellom Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet? Problemstillingens hensikt baseres på St. Meld. nr. 29 (2010-2011) om behov for en klarere definering av grensesnittet, og samarbeid om en mer samordnet tilsynspraksis mellom Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet på arbeidsmiljøområdet i petroleumsvirksomheten. Det er også et ønske om et bedre og helhetlig samordning mellom HMS-regimet offshore og det landbaserte HMS-regimet, både når det gjelder tilsynsstrategi og praksis. Jeg ønsket derfor å se og sammenligne Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynets roller, virkemidler, tilsynsstrategier, organisering og arbeidsform.
For å besvare problemstillingen utformet jeg tre forskningsspørsmål. Først forsøkte jeg å få innsikt i hvilke tilsynsstrategier og virkemidler Ptil og Arbeidstilsynet anvender (1). Videre ønsket jeg å finne ut hvordan informasjonsutvekslingen og samarbeidet mellom de er i praksis, og hvordan de løser konflikter når de oppstår (2). Avslutningsvis forsøkte jeg å undersøke hvordan forskjeller på tilsynsstrategier og virkemidler påvirker tilsynspraksis og samarbeidet mellom de to tilsynsmyndighetene (3).
Undersøkelsen ble gjennomført ved hjelp av kvalitativ metode. I denne sammenheng foretok jeg flere dokumentanalyser, og intervjuet 6 personer tilknyttet samarbeidsavtalen mellom Ptil og Arbeidstilsynet. Hovedfunnene i denne studien peker i retning av at samarbeidet mellom Arbeidstilsynet og Ptil ikke er godt nok. Dette skyldes mangel på samkjøring av tilsyn på arbeidsmiljøområdet, bruk av forskjellige tilsynsstrategier og virkemidler, og ikke minst deres ulike arbeidsformer. Resultatene viste også at alt dette kommer av at tilsynsmyndighetene har veldig forskjellige antall tilsynsobjekter, da Arbeidstilsynet fører tilsyn med ca.240 000 virksomheter mens Ptil har ansvar for 129. Videre kommer det frem av undersøkelsen min at Ptil og Arbeidstilsynet har det samme utgangspunktet å basere regelverket på, noe som påvirker samarbeidet dem i mellom positivt. Arbeidstilsynets bruk av pålegg som virkemiddel har hatt en moderat effekt for HMS-tilstanden. Ptils bruk av dialog som virkemiddel oppretholder tillit i næringen, men åpner også opp for et handlingsrom som kan føre til rollekonflikter. Dette innebærer at tilsynsmyndighetene i større grad må vektlegge pedagogiske virkemidler, men dette må skje til en viss grad. Informantene ønsker et bedre samarbeid på arbeidsmiljøområdet gjennom koordinert tilsynspraksis, virkemiddelbruk og ikke minst tilsynsstrategier.