FORVALTNINGSDATABASEN

Vågenes, Steffen (2013):

Fra god til bedre : hvordan kan jeg påvirke besetningen om bord på en Skjold klasse til å lære mer effektivt?

University of Stavanger

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/184918/Vaagenes_Steffen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/handle/11250/184918

Antall sider:

79

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5208

Disse opplysningene er sist endret:

18/7 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

5 milliarder kroner har regjeringen brukt på å kjøpe nye Skjold klasse MTB-er til Sjøforsvaret. De er bemannet med en total organisasjon på over hundre personer og er dyre i drift. Oppgavespekteret de skal løse er svært variert og det dukker stadig opp nye fagområder fartøyene skal håndtere. Dette er utfordrende for besetningene, samtidig som de skal ta vare på fartøyene som er levert. Dette stiller krav til at vi lærer på en effektiv og god måte internt på fartøyene. Klarer vi å stadig forbedre oss vil det kunne resultere i overlevelse i en skarp operasjon, samtidig som skattebetalerne får bedre valuta for skattepengene, familiene til de i Sjøforsvaret kan føle seg tryggere og medarbeiderne kan være stolte av det de leverer. Hensikten med denne oppgaven er å bidra til dette ved at jeg ser på hva jeg kan gjøre for å påvirke i riktig retning. Som struktur for oppgaven har jeg valgt ”Lille Jeg” modellen(Ottesen, 2011) fordi jeg mener denne passer godt til det oppgaven dreier seg om. Jeg følger ikke oppsettet fra Lille Jeg slavisk da jeg inkluderer en egen del som omhandler teori, og i tillegg tydeliggjør problemstillingen i et eget kapittel. Som en del av virksomhetsdiagnosen har jeg inkludert en intervjudel som skal bidra til at diagnosen blir bedre forankret og mer spisset mot hvordan problemet oppleves for hele besetningen, og ikke bare meg. Til slutt skal jeg oppsummere med jeg-handlinger som blir det en kan anse som den lange konklusjonen. I denne delen skal jeg oppsummere og konkludere med hvilke tiltak jeg bør iverksette for å gjennomføre for å oppnå ønsket effekt. Tilslutt vil jeg i konklusjonen svare på om jeg har løst problemstillingen.