Lorentzen, Kristina Volnes; Olsen, Jeanette Iversen (2022):
NAV - mål og autonomi. En studie om NAV ansattes autonomi i en hverdag preget av mål- og resultatstyring
Nord universitet
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/3040616
Antall sider:
121
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5250
Disse opplysningene er sist endret:
19/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Hensikten med vår oppgave er å belyse hvordan mål- og resultatstyring påvirker de ansatte i
NAV og deres autonomi. Offentlige organisasjoner i Norge benytter styringsverktøyet Målog resultatstyring (MRS). Denne styringsformen dominerer også i NAV.
Vi bestemte tidlig at vi ønsket å fokusere på MRS og hvordan dette påvirker arbeidsdagen i
NAV. Det har derfor vært naturlig å finne metoder og teorier som eksempelvis New Public
Management, MRS, og teorier innen styring og ledelse. For å få en forståelse av NAV og
hvordan MRS påvirker ansatte har vi sett på organisasjonen, dens oppbygging og oppgaver.
Gjennom prosjektet har vi vært i kontakt med både ledere og medarbeidere ved ulike nav
kontor for å sammenligne deres opplevelse av MRS påvirkning i deres arbeidshverdag. Vi har
sett på hvordan ledelse kan bidra til at MRS oppleves ulikt i forskjellige kontorer, hvordan
NAV ansatte opplever mulighet for faglig utvikling og kompetanseutvikling. Gjennom
undersøkelser som allerede er gjort eksempelvis personbrukerundersøkelsen fra NAV har vi
også sett på hvordan brukere opplever å ha brukermedvirkning og hvordan denne påvirkes av
MRS. Et annet aspekt vi så relevant å inkludere, var politiske føringer og hvordan disse
påvirker handlingsrommet til de ulike lokalkontorene. Da vi gjennomførte intervjuene, fant vi
det naturlig å bruke Casestudie med elementer fra Grounded theory. Selv om studien har et
begrenset utvalg informanter, vil studien kunne gi en indikasjon på hvordan MRS påvirker
ansatte i NAV. Vi intervjuet fem ledere og fem medarbeidere i ulike stillinger i NAV.
Intervjuene ga oss innblikk i hvordan de ansatte opplevde MRS i organisasjonen og i det
daglige arbeidet. Gjennom prosessen har vi sett at alle er enige om at det er et behov for MRS
i kontorene. Det fremkommer dog at det er på tide å se på kvaliteten av målene. MRS slik den
er i dag setter en del begrensninger for de ansattes autonomi. Med andre ord ser man et behov
for å se på MRS med nye øyne. Tillitsreformen er også noe å se på i den videre utviklingen av
MRS og autonomi i dagens NAV kontor.
Vi ser at det vil være hensiktsmessig med mer forskning og fokus på MRS og hvordan dette
påvirker autonomien hos de ansatte i offentlig sektor.