McGawley, Mona; Ystad, Lise (2021):
Nord universitet
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/2785880
Antall sider:
86
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5254
Disse opplysningene er sist endret:
24/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Kommunal sektor er ofte sett på som byråkratisk, og endringer kan ta tid for å ivareta alle
lover og regler. Torsdag 12.mars 2020 ble store deler av Norge stengt som følge av Covid-19
pandemien. Beslutninger og endringer måtte skje hurtig. I denne oppgaven har vi sett på
ledere og tillitsvalgte i Steinkjer kommune sine opplevelser av endringsprosesser i
normalsituasjon og under Covid-19 pandemien, samt hvordan gode endringsprosesser kan
bidra til å skape endringsvilje i organisasjonen.
Vår problemstilling er «Hvordan påvirket Covid-19 pandemien opplevelsen av
endringsprosesser blant ledere og tillitsvalgte?» For å besvare problemstillingen, stilte vi
følgende forskningsspørsmål: Hvilke forskjeller er det på endringsprosessene i Steinkjer
kommune før og under Covid-19 pandemien?
Før oppstart av forskningen satte vi oss godt inn i relevant litteratur, og utførte internasjonale
litteratursøk. Det ble gjennomført et kvalitativt casestudie, et flercasedesign med en
analyseenhet. Vår empiri ble innhentet ved kvalitative intervju med seks informanter. Vi tok
lydopptak av intervjuene som senere ble transkribert og deretter kodet i dataprogrammet
NVivo. Gjennom en cross-case-analyse kunne vi sammenligne resultatene i to settinger:
«Case 1: Normalsituasjon» og «Case 2: Under Covid-19 pandemien». Gjennom dataanalysen
ble funnene kategorisert i fire hovedkategorier: Endringsvilje, målforståelse, kommunikasjon
og motivasjon.
Funnene ga oss en innsikt i forskjellene mellom endringsprosessene i de to settingene. Det
kom klart frem at implementering av endringer opplevdes enklere under Covid-19 pandemien,
dette til tross for at det var flere endringsoppgaver enn før. Funnene viser også at ledere og
tillitsvalgte har en overdreven oppfattelse av ansatte som lite endringsvillige. Likevel
beskriver de stor endringsvilje blant de ansatte under pandemien. Sett opp mot de fire
teoretiske hovedkategorier kom vi frem til: Alle ansatte har målet klart og forstår hvorfor
endring må til. Det må være god og tilstrekkelig kommunikasjon rundt endringer som skal
iverksettes. Under pandemien viste ansatte høy indre motivasjon, og det var lite fokus på ytre
motivasjonsfaktorer. Oppgaven konkluderer med at målforståelse, kommunikasjon og
motivasjon er tre viktige aspekter, som tilsammen skaper den fjerde faktor; endringsvilje.