FORVALTNINGSDATABASEN

Gustavsen, Eilif; Fidjeland, Ole Thomas; Vollebæk, Per Christian (2021):

Tvangssammenslåing av kommuner

Nord universitet

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2785972/GustavsenogFidjelandogVollebek.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/2785972

Antall sider:

185

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5255

Disse opplysningene er sist endret:

24/7 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Den 01.01.2020 ble Fet, Skedsmo og Sørum kommune slått sammen til Lillestrøm kommune
som følge av et stortingsvedtak. Dette vedtaket gikk tydelig imot både de enkelte kommuners
og lokalbefolkningers ønsker.
Det er tidligere forsket noe på endringsledelse forbundet med frivillige
kommunesammenslåinger, med hensyn til de involvertes opplevelse av sammenslåingene,
men det er lite forskning rettet mot tvangssammenslåinger. I denne studien har vi undersøkt
hvordan sammenslåingen av kommunene Fet, Skedsmo og Sørum ble påvirket av at den ble
initiert med statlig tvangsvedtak fremfor frivillige endringsprosesser. Gitt at legitimering og
forankring gjennom etablert teori om endringsledelse er betraktet som viktige elementer i en
endringsprosess, er det viktig å belyse hvordan bruk av tvang i offentlige endringsprosesser
kan påvirke dette.
For å undersøke dette har vi benyttet strukturen til Kotters 8-stegsmodell gjennom Appelbaum
et al. sin kritiske og empiribaserte gjennomgang, supplert av Schiefloes forutsetninger for å
lykkes med organisasjonsendringer.
Oppgaven er løst som en beskrivende casestudie hvor vi har intervjuet mellomledere i
Lillestrøm kommune ved bruk av semistrukturert dybdeintervju, samt en dokumentanalyse
som ble en integrert del av dataanalysen. Data fra intervjuer og dokumenter er tolket sidestilt
med hverandre.
Studien viser at endringsledelsen ble utsatt for krysspress fra sine omgivelser som følge av
tvangssammenslåingen. Studien viser videre at endringsledelsen ikke har kunnet gjennomføre
de nødvendige endringene i en samlet prosess, og at det har blitt nødvendig å gjennomføre
kommunesammenslåingen gjennom en serie av sekvenser som følger etter hverandre for å få
handlingsrom, uten å være begrenset av føringer fra en eksisterende kommuner som ikke er
en del av kommunens organisatoriske ledelse.
Videre forskning innen endringsledelse bør søke å tydeliggjøre hvordan uttrykket
endringsledelse kan forstås i en offentlig kontekst uten å miste sitt opprinnelige innhold.
Nøkkelord: Kommunesammenslåing, tvangssammenslåing, endringsledelse, legitimitet,
forankring, organisasjonsendring