Leikvold, Eirik Eriksen; Andreassen, Vegard Flåten; Rossebø, Helge (2017):
Luftfartstilsynets implementering av nytt regelverk - vellykket mot alle odds?
Nord universitet
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/2490745
Antall sider:
117
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5281
Disse opplysningene er sist endret:
25/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Masteroppgaven omhandler Luftfartstilsynets håndtering av innføringen av det felleseuropeiske regelverket. Vårt mål har derfor vært å se på hvordan Luftfartstilsynet har opptrådt
under denne endringsprosessen. Vi har da særlig sett på hvordan de har fremstått som leder og
hvordan kommunikasjonen har utartet seg. Vi har også søkt etter resultater som har kommet
ut av denne felles-europeiske standardiseringen av regler.
Vårt teoretisk bakteppe er teorier om endringsledelse og organisasjonsteori. Det er også verdt
å nevne Sidney Dekker (2014) som en akademiker med stort nedslagsfelt innen luftfart.
Grunnet case-studiens omfang benyttes det også en stor grad av rapporter fra Difi (2008,
2010) og Transportøkonomisk institutt (2010), og ikke minst regelverk.
Arbeidet med rapporten er gjennomført som et casestudie. Det er gjennomført et strategisk
utvalg av informanter for å sikre bredde, samt å sikre at vi treffer informanter som sitter på
relevant informasjon.
Vi har brukt en semistrukturert intervjuguide for å åpne for at informantene deler av sin
kunnskap som vi kanskje ikke har forutsetning for å spørre om. En semistrukturert
intervjuguide lar også intervjueren stille oppfølgingsspørsmål nettopp for å kunne forfølge
interessante opplysninger som måtte dukke opp underveis i intervjuet.
Ut fra våre undersøkelser finner vi en god del motstridende funn. Resultatmessig for selve
regelverksinnføringen så er det forholdsvis positivt. Selve innføringen har ført til økt
samarbeid og en høyere grad av standardisering i bransjen. Dog er det fortsatt mye ulike
tolkninger av reglene, men dette er i stadig bedring. For Luftfartstilsynet sin del, som har vært
ansvarlig for denne prosessen, så føler markedet at det har skortet både på kommunikasjon og
ledelse. Kommunikasjonen har vært varierende, både i mengde og hyppighet. Man har ikke
opplevd Luftfartstilsynet som en tydelig leder i denne prosessen. Det har heller ikke vært
kommunisert noen klare delmål eller gode begrunnelser hvorfor implementering av EUregelverk skulle gjennomføres. Luftfartstilsynet har, på tross av at dette med lederskap og
kommunikasjon er beskrevet som særdeles viktig i fagbøkene, kommet i mål. Og på samme
tid så er nesten hele markedet fornøyd med Luftfartstilsynets innsats. Det er imponerende.